Avgörande besked om Saabs framtid

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-17

General Motors håller presskonferens vid midnatt

Vid midnatt håller Saabs amerikanska moderbolag GM en presskonferens där man ska redogöra för sina framtidsplaner för politikerna.

Bland annat väntas man presentera information om vad biljätten ska göra med sitt svenska dotterbolag.

I Trollhättan håller de anställda andan.

– Jag tror att man kommer med att skapa någon form av självständigt europeiskt bolag. På så sätt kommer Saab och Opel att hållas utanför bilutvecklingen i USA, säger Stefan Laestadius, professor i industriell utveckling, KTH.

General Motors Corp. och Chrysler LLC har stressat för att hinna klart med sina rekonstruktionsplaner före dagens deadline, rapporterar nyhetsbyrån AP.

I natt diskuteras framtiden

GM:s förhandlingar fortsatte under hela natten ända in på tisdagmorgonen.

Men sannolikt kommer bolaget inte hinna reda ut sina skulder och avtal med anställda i tid.

Tidigare i dag meddelade GM att en presskonferens ska hållas vid midnatt svensk tid. Där ska den så kallade rekonstruktionsplanen diskuteras.

GM har redan fått 9,4 miljarder dollar i statliga lån. Under tisdagen kommar GM att utnyttja ytterligare fyra miljarder dollar, enligt en källa till nyhetsbyrån AP.

Planerna är tänkta att visa hur bilföretagen åter ska gå med vinst och i framtiden betala tillbaka lånen.

Slutdatum den 31 mars

Enligt GM:s ledning måste företaget endast visa på att man gjort avsevärda framsteg i arbetet. Hela planen behöver inte färdigställas förrän den 31 mars.

Rekonstruktionsplanen väntas ta upp kostnadseffektiviseringar, arbetsavtal och fabrikstängningar. Men ännu är det inte klart vilka fabriker som kommer att drabbas.

Däremot väntas GM presentera mer information om vad som kommer att hända med några av företagets tretton bilmärken. Saab och Hummer har redan tidigare aviserats som uppe för försäljning och Saturn ses över.

Därmed tros GM fokusera på Chevrolet, Cadillac, GMC och Buick, samt Pontiac som ska reduceras till endast en eller två modeller.

– Skapas det ett europeiskt bolag där Saab ingår kommer det inte att kunna klara sig eftersom det går med förlust. Det innebär konkurs men det är svårt att förutse exakta konsekvenser, säger Stefan Laestadius.

Aftonbladets
bloggar