Ikea stoppar gaypar i sin kundtidning

Publicerad 2013-11-20

Skyller på nya lagen

I senaste numret av kundtidningen Ikea Live får de europeiska läsarna ta del av ett reportage hemma hos det lesbiska paret Clara och Kirsty.

I Ryssland har reportaget stoppats på grund av den nya lagen som förbjuder gaypropaganda.

-

Hemmahosreportaget hos Clara och Kirsty i engelska Dorset har gått ut till medlemmar i Ikeas kundklubb Family, via magasinet Live. I januari publiceras det också i Ikeas nätversion av magasinet, i så gott som samtliga europeiska länder – utom Ryssland. Ett beslut som tagits gemensamt av Ikea i Ryssland och Sverige.

”Ska vara neutrala”

– Det kom en ny lag mot gaypropaganda i juni och det är anledningen till att Ryssland har en annan artikel, säger Ylva Magnusson, pressansvarig på Ikea Sverige.

Vad tycker ni om det?

– Vår verksamhet är ju inriktad på heminredning och vi ska vara neutrala, men vi tror att vi genom att vara verksamma i Ryssland på sikt kan skapa en positiv inverkan på samhället genom att vara inkluderande och spegla den lokala marknaden, både i Älmhult och i storstäder.

Hur speglar ni den?

– Genom att vara en inkluderande arbetsgivare, det ger både bättre arbetsklimat och gör att vi fattar bättre beslut.

På sajten ikea.se står att läsa att Ikea säljer ”demokratisk design” , men trots det duckar man för den hårt kritiserade och yttrandefrihetskränkande antigay-lagen.

Provocerade i USA

– Vi har två ledstjärnor i den kommunikation som vi vill förmedla från Ikea. Den första är heminredning, den andra att vi följer lagstiftningen. Det är viktigt för oss att vara neutrala när det gäller religion och politik, säger hon.

Sedan lyfter hon själv fram ett exempel där Ikea publicerade ett reportage om ett gaypar.

– 1993 hade vi ett inredningsreportage med ett manligt homosexuellt par i USA, vilket provocerade många där.

Då kan ni väl ha det igen?

– Det gör vi från tid till annan, men då blir vi också politiska och enligt våra styrdokument ska vi hålla oss inom lagens råmärken och vara religiöst och politiskt neutrala.

Om det skulle införas ett förbud mot propaganda för invandring, skulle ni följa det också?

– Det känns som en hypotetisk fråga, vi kanske kan fokusera på de marknader som är relevanta, säger Magnusson.

Retuscherade bort kvinna

För några år sedan avslöjade Metro att Ikea retuscherat bort kvinnorna i den saudiarabiska Ikeakatalogen, och för detta fick Ikea mycket kritik. Någon jämförelse med det fallet och Rysslandscensuren vill Ylva Magnusson inte göra.

– Det var ett misstag som är väldigt beklagligt, och nu har vi säkerställt att det inte blir så igen. I den senaste katalogen är kvinnorna med, säger Magnusson.

Jennie Lorentsson