Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Bilden av mörkret

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-29

Utställningen Eklips samlar nio konstnärer som alla tar ett grepp om det mer ofattliga i tillvaron. Mörkt, provokativt eller fantastiskt - detta är en utställning som berör.

Det är den 29 maj 2008. Ute strålar solen och på gatorna råder undantagstillstånd till följd av trafikavspärrningarna inför Condolezza Rices besök i huvudstaden. I Moderna Museets lokaler på Skeppsholmen råder däremot ett stilla dunkel. Utställningen Eklips – Konst i en mörk tid är färdighängd och inväntar publiken. I lokalen samsas målningar av internationella storheter som Michaël Borremans, Paul McCarthy, Nathalie Djurberg och Dana Schutz. De flesta bidrag skulle kunna uppfattas som provokativa, stundtals obehagliga. Den gemensamma nämnaren är att samtliga konstnärer i utställningen verkar försöka porträttera det mörka i tillvaron, snarare än det upplyst begripliga.

- Det råder ständigt tvivel bland konstnärer vad man får eller inte får säga. Detta leder på ett naturligt sätt till att vissa får lust att göra och säga något annat, något oväntat. Det är sådana uttryck denna utställning innehåller, berättar Magnus af Petersen, intendent på Moderna Museet och sammanställare av utställningen.

En av de medverkande konstnärerna är Dana Schutz, vars verk ”Face Eater” även pryder affischen till utställningen. Jag frågar henne vad begreppet ”eklips” betyder för henne i en konstkontext.

- Oh wow, det var en bra fråga! Det är väl en paradox, är det inte? Solen och månen är helt linjerade under en kort stund. Jag vet inte säkert, men jag skulle vilja tolka begreppet som något tudelat. Att en händelse har fler betydelser än något enbart mörkt eller enbart ljust.

Du väljer ofta starka och varma färger, varför?

- För mig kan vissa färger vara väldigt plågsamma. I "Surgery" ville jag att färgerna skulle föra tankarna till ohyggligt solbränd hud och färgerna fick gärna uppfattas som obehagliga. Jag valde även att kombinera färger som skulle förstärka varandra, som den gröna som nästan klättrar ur bilden då den visas mot den rödrosa.

I sin presentation av Dana Schutz berättade Magnus af Petersen hennes målningar ibland beskrivits som ”realistiska målningar av en surrealistisk verklighet”. Man kan även upptäcka konsthistoriska referenser i vissa verk, som till exempel blinkningar till Picasso. Som ett genomgående drag brukar Dana ta på sig att försöka gestalta det som verkar omöjligt att åskådliggöra.

Vad inspirerar dig?

- Vanligtvis målar jag det jag vill se i världen. Det är den bästa anledningen till att måla. Det finns dessutom en njutning och frustration i skapandet, för man behöver det på daglig basis. Om jag inte målar på ett tag så blir jag riktigt grinig.

Vissa av dina målningar innehåller dämpat humoristiska inslag. Tycker du att humor är en bra metod för att förmedla ett budskap?

- Oh yes! Humorn är inte alltid avsiktlig i mina verk, men om den inträffar så är det toppen. Men vanligtvis händer det bara om jag överraskar mig själv, om tavlan tar en annan riktning än vad man först tänkt sig. I vissa målningar är humorn inneboende, som i "Gravity Fanatic", men jag tycker att humor fungerar bäst om den inte är planerad. Ibland är humorn en välkommen befrielse i en målning där det finns mycket tung spänning.

Isabel Mohammar

Allt om Stockholm

2008-05-30

Medverkande konstnärer:

Nathalie Djurberg

norhörningen och valen (2008)

Michaël Borremans

the pupils (2001)

Paul McCarthy

Carribean Pirates (2005)