Volkswagens utsläppsskandal – på 35 sekunder
Publicerad 2017-03-29
1 / 2Foto: AP/TT Och Thinkstock (Montage: Johan Furusjö)
Det här är vad det handlar om.
Följ ämnen
- USA:s miljömyndighet (EPA) upptäckte i september 2015 att Volkswagen har manipulerat utsläppstester, så att det ska se ut som att bilarna släpper ut mindre skadliga utsläpp än de verkligen gör.
- Syftet är att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp – trots att man egentligen inte uppfyller kraven.
- Bilarna har avsiktligt utrustats med en fuskmjukvara som känner av när bilen testas i ett labb – till exempel genom att bakhjulen står stilla och att ingen rör ratten – och slår då på ett miljöläge som inte används vid vanlig körning. I verkligheten ska utsläppen ha varit 40 gånger högre än tillåtet.
- Volkswagen erkände att fusket omfattar elva miljoner bilar över hela världen: 5,1 miljoner Volkswagen, 2,1 miljoner Audi, 1,2 miljoner Skoda, 700 000 Seat och 1,8 miljoner minibussar och lätta lastbilar.
- Volkswagen släppte efter skandalen en lista över alla VW-bilmodeller som man säger ska ha felet.
- I Sverige har Volkswagen tvingats återkalla och omprogrammera 228 000 fordon.
- Skandalen har fått enorma följder. Bland annat kan ägare av drabbade bilar få betala högre bränslenota när felet är åtgärdat.
- De åtgärdade bilarna kan också ha fått kraftigt försämrad prestanda, visar tester som Teknikens Värld genomfört.
– Bilarna blir tröga som om de vore tillverkade på 80-talet, säger Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin. - Flera länder har velat kräva böter av Volkswagen. Svenska staten undersöker om bilarna har fått felaktig miljöbilsklassning – och att VW därmed ska tvingas betala för felaktiga skattesubventioner.
Läs också:
Vilka rättigheter har jag som VW-kund?
Ingen kompensation för svenska VW-ägare