Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Total panik på plan efter skräcklandning

Publicerad 2013-04-14

Flygresan från Tunisien hade gått bra hela vägen till Göteborg.

Men efter luftgropar, turbulens och tre misslyckade landningar utbröt total panik.

– Det var en skräckupplevelse utan dess like. Folk skrek och grät, säger passageraren Joacim Pihl, 49.

De 177 passagerarna ombord på Nouvelairs plan från tunisiska Monastir till Göteborg fick i fredags kväll uppleva ren och skär skräck.

Flera av dem hörde av sig till Aftonbladet för att berätta om hur allt gick fel inför landningen.

Joacim Pihl, som flög med frun Tina Pihl, 52, beskriver det som ”det absolut värsta vi någonsin varit med om”.

– Först började lamporna fladdra i kabinen och sedan kom stora luftgropar så vi föll handlöst. Det kändes som fritt fall. Sedan pendlade planet upp och ner bland molnen, säger Joacim som är en van resenär efter ett jobb med mycket resor.

När piloterna sedan försökte landa var Landvetter i Göteborg täckt av dimma. Efter två misslyckade landningsförsök där de tvingats lyfta planet hastigt försökte de en tredje gång.

– Sista gången var det som att han drog på ordentligt när han avbröt och det måste varit väldigt nära att vi stegrade. Vi såg bara hustak och trädtoppar och tänkte att nu var det kört. Det går åt helvete, säger Joacim.

Både han och frun Tina har varit ordentligt skärrade sedan händelsen.

Dimma på Landvetter

Även passagerarna Mikael Samuelson, 45, och Ulrika Samuelson, 44, beskriver hur paniken på planet spred sig.

– Jag har inte varit med om att vuxna människor gråter som de gjorde där. Det var flera som skrek efter information om vad som hände, säger Mikael.

Efter det tredje landningsförsöket avbröt piloten.

– De sa att det rådde dimma och att vi skulle åka till Stockholm i stället, säger Joacim Pihl.

Bara drygt 25 minuter senare tog planet mark.

– Vi vet ju att det ska ta ungefär 50 minuter så det var konstigt. När vi slår på mobilerna välkomnas vi av mobiloperatörerna i Danmark. Piloten säger att det var lite stressigt och att han hade sagt fel.

De hade landat på Kastrup och båda paren som Aftonbladet pratat med beskriver informationen de fick senare som ”rent obefintlig”.

Först efter klockan 02 på natten fick de ta in på hotell och på lördagsmorgonen visste de fortfarande inte hur de skulle komma hem. Då tog de beslutet att själva ordna resa med tåg.

Flygbolaget ansvarar

Charterresan hade de köpt genom Detur som uppger att det är flygbolaget som ansvarar för att passagerarna tas om hand vid liknande händelser.

– Den information som vi har är att de har fått teknikfel på planet och därför gått ner i Köpenhamn i stället. Vi vill ju så klart att allt ska flyta på och vi ska ha nöjda resenärer, men det är kaptenen som är ansvarig på flyget och flygbolaget när passagerarna är på marken, säger Staffan Jansson, marknadschef på Detur.

För Joacim och Tina Pihl är det viktigaste nu att få reda på vad det var som hände.

– Det kommer att ta tid att komma över det här, men ovissheten av att inte veta vad vi varit med och vad som var fel är värst just nu.

Aftonbladet har utan framgång sökt flygbolaget Nouvelair.