– Hur ska vi klara det här?
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2009-12-19
Maud Olofsson och Sven Otto Littorin svarar på tio Trollhättebors frågor
I Trollhättan pratar alla om nedläggningen av Saab. Frågorna hos de drabbade är många.
Aftonbladet gav sig ut på stan och lät människor ställa sina frågor till arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin och näringsminister Maud Olofsson.
Här nedanför kan du läsa de tio trollhättebornas frågor - och ministrarnas svar!
1. Anders Zellman, 67, pensionär
Hur ska Trollhättan göra för att klara krisen? Hur kan man bäst utnyttja stadens läge vid en kanal, med transportmöjligheter på vattnet härifrån till Göteborg och vidare ut i världen?
– Man ska inte döma ut varken fordonsindustrin, verkstadsindustrin eller Trollhättan på lokal, reginal och nationell nivå. Läget i närheten av Göteborg ger absolut nya möjligheter att söka jobb där för de som kan tänka sig att pendla, säger Sven-Otto Littorin.
2. Sven Kopp, 73, pensionär
Jag tycker inte regeringen har gjort något fel, men hade Saab kunnat klara krisen om man tidigare ställt om på miljöbilssegmentet?
– Saab har varit ledande när det gäller etanoldrift. Vad de har saknat är en ägare som har kunnat satsa tillräckligt på dem, i form av bland annat nya modeller, säger Maud Olofsson.
3. Darrell Heal, 38, arbetslös, jobbade tidigare på Lear, underleverantör till Saab
Hade det inte varit bättre om regeringen köpt upp Saab. Då hade de i alla fall fått in intäkter, nu går ju alla med förlust ur det här?
– Vi har varit väldigt tydliga från början med att säga att vi inte ser det som statens uppgift att äga bilföretag. Man måste vara mycket aktsam med skattebetalarns pengar och fordonsbranschen är både svår och kostnadskrävande, säger Maud Olofsson.
4. Arne Karlsson, 55, rektor
Kommer regeringen att ta ansvar för att ragga nya företag till Trollhättan? Kan ni lägga pengarna som skulle till Saab på nya verksamheter och utbyggd infrastruktur i stället?
– Tillsammans med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin har jag försäkrat mig om att alla berörda myndigheter, såsom exempelvis Arbetsförmedlingen och Almi, har de resurser som de behöver för att möta de människor som nu behöver stöd på olika sätt. Men vi har också beslutat inrättat en ny arbetsgrupp som ska ta sig an de nya förutsättningarna som Trollhättan står inför. På måndag kommer vi sätta oss ned tillsammans med bland annat kommunen, Saab, fackförbunden och regionen för att diskutera det nya läget och vilka möjligheter som finns för framtiden. Jag vet att det finns en stor framtidstro, kompetens och vilja i Trollhättan. Nu måste vi tillsammans ta oss an de nya utmaningar vi har framför oss, säger Maud Olofsson.
5. Pauline Särg, 26, cafébiträde
Kommer alla som blir arbetslösa att få nya jobb här? Hur ska regeringen hjälpa till att lösa arbetslösheten?
– Erfarenheten från varsel i år visar att många har klarat sig, trots uppsägningar. Av de som har fått gå från Volvo har 80 procent gått vidare till nya jobb, trots att vi befinner oss i en lågkonjunktur. Det finns gott om resurser, däremot vet vi inte när i tiden de här uppsägningarna kommer att ske. Vi hoppas att inte alla kommer att ske samtidigt. Vi vet inte ens hur många det kommer att bli som blir av med jobbet. Det har pratats om att en del kanske kan stanna kvar inom industrin. Vi har samlat lokala näringslivet för att se vad som kan göras. Vi kommer att träffa folk på måndag och prata mer om det här, säger Sven Otto Littorin.
6. Cecilia Andersson, 35, läkarsekreterare
Det här är en katastrof. Vad händer med de anställda nu? Hur ska de få hjälp till ny sysselsättning?
– Det finns många nyanmälda jobb hos Arbetsförmedlingen och de anställda inom Saab är de som har den bästa erfarenheten. Arbetsförmedlingen kan snabbt flytta sina resurser dit de behövs. Det kan bli så att en del kan tvingas flytta för att få jobb, men närheten till Göteborg ökar möjligheterna för fler att få ett jobb inom pendlingsavstånd, säger Sven Otto Littorin.
7. Helen Fredenlund, 37, pedagog i Svenska kyrkan
Högskolan Väst i Trollhättan är starkt knuten till Saab. Hur ska man ta tillvara på resurserna både på högskolan och på Saab?
– En viktig uppgift nu är att bredda utbildningen till hela fordonsindustrin och industrin i stort, säger Sven Otto Littorin.
8. Oskar Österlie, 21, arbetslös
Jag flyttar härifrån nu, men jag undrar vad som ska hända med Saabs enorma lokaler?
– Själva fabriken är väldigt modern. Ett av huvudspåren inom regionen är nu att försöka hitta ersättningsindustrier som kan ta över lokalerna, säger Sven Otto Littorin.
9. Amanda Lundblad, 20, undersköterska
Kommer det att gå åt helvete för Trollhättan nu, som alla säger? Finns det en framtid för mig här?
– Trollhättan och Vänersborg ligger ju bra till nära Göteborg i västra Sverige där det ändå finns företag som växer och fungerar. Västra Götaland är hårt drabbat men har ändå hanterat lågkonjunkturen bra. För de enskilda familjerna är det här ett hemskt besked att få inför jul, men det här är en region som kan bli ganska stark på sikt, säger Sven Otto Littorin.
10. Fredrik Ambjörnsson, 32, "än så länge" anställd på Lear, underleverantör till Saab
Jag har tusen frågor. Ska jag välja en så undrar jag hur fort det kommer att gå att sätta i gång med stimulansåtgärder i Trollhättan?
– Det närmaste vi kan göra är att se till att det finns arbetsförmedlare på plats och att det finns utbildningsplatser på både vanliga högskolan och komvux. Också inför specifika arbeten där det behövs folk. Svetsare är till exempel en yrkesgrupp där det fortfarande är brist på folk, säger Sven Otto Littorin.