Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

”Det bästa vi någonsin har gjort”

Publicerad 2013-07-15

Claes Tingvall, säkerhetsdirektör på Trafikverket, tycker att vajervägarna är det bästa som har hänt svenska vägar. Trots gårdagens dödsolycka.

– Det är det bästa vi någonsin har gjort och har minskat dödsolyckorna med 80 procent, säger han.

Claes Tingvall.

Claes Tingvall är en av uppfinnarna av vajervägen, den sortens väg där den tragiska dödsolyckan inträffade i går.

Är det här ett bakslag för den här typen av väg?

– Nej, det här är den bästa vägprodukten vi har i Sverige - och Europa. Vi har ungefär tio dödsfall per år på de här vägarna. Hade vi inte byggt om de till vajervägar hade vi haft 50-100 ytterligare dödsfall varje år.

Hade det inte varit bättre att bygga bredare väg eller riktig motorväg från början?

– Jo, men det hade blivit jättedyrt och kalkylen hade inte hållit.

Olyckan i går beror enligt räddningstjänsten delvis på grund av vägtypen, med för smala vägbanor, vajerräcken och inga vägrenar?

– Den här sortens olyckor inträffar på alla sorters vägar, även motorvägar. Får du stopp så gå ur bilen, gå därifrån och ring på hjälp. Försök inte fixa det själv.

Att människor kör in i vajerräcket är en vanlig typ av olycka, vad gör ni åt det?

– Ja, det händer hela tiden och resulterar i buckliga bilar. Men det är därför vajern finns, för att förhindra allvarligare olyckor. Det vi har gjort på en del ställen är att lägga dit vägräfflor. Men många av de här vägarna är för smala så människor hinner inte reagera.

Från 2012 byggs dessa vägar tre meter bredare, beror inte det på att vägen varit för smal?

– Det görs mer för att förhindra att det blir stopp i trafiken än för att förhindra olyckor. En smal väg är inte i sig något dåligt, de bästa avsnitt vi har är de smalaste för där saktar människor ner och färre olyckor sker.