Säpo slår tillbaka mot Swedavia: ”Behov att förtydliga”
Publicerad 2022-06-01
Långa handläggningstider hos Säpo har nämnts som en anledning till köerna i Arlandas säkerhetskontroller.
Företrädare för Swedavia har nämnt tolv veckors väntetid – vilket Säpo menar inte stämmer.
– Sedan i början av mars ligger vi på ordinarie handläggningstider, som är cirka tre veckor, säger Fredrik Hultgren-Friberg, pressekreterare på Säkerhetspolisen.
Statliga Swedavia äger och driver Sveriges flygplatser. I går ställdes företagets vd till svars i riksdagens trafikutskott, om de långa köerna i säkerhetskontrollen på Arlanda.
Väntetider på uppemot två timmar inte varit ovanligt under våren.
– Jag har full förståelse för att man som resenär blir förbannad, sa vd:n Jonas Abrahamsson.
Moderaterna: Ta in pensionerade handläggare
Orsaken till problemen som anges av Swedavia är att det varit svårt att hitta personal till säkerhetskontrollerna, samtidigt som resandet tagit fart efter pandemin. Men också att Säkerhetspolisens kontroller tagit längre tid än vanligt.
I en TT-intervju uppger Swedavias operativa chef Peder Grunditz att Säkerhetspolisens kontroller av nyanställda normalt tar två till fyra veckor, men att väntetiderna varit uppemot tolv veckor. Nu börjar man närma sig normala nivåer, enligt operativa chefen.
– Vi ser en stegvis förbättring, vilket är väldigt positivt, sa Grunditz till TT.
Uppgifterna fick politisk spinn. Bland annat efterlyste Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, att Säkerhetspolisen ska ta in pensionerade handläggare. Justitieminister Morgan Johansson borde även ha skjutit till resurser till Säpo.
Centerpartiets Anders Åkesson vill att inrikesminister Morgan Johansson kommer till trafikutskottet angående väntetiderna hos Säpo, rapporterar SR Ekot.
Säkerhetspolisen publicerade i dag ett inlägg på Twitter, där myndigheten länkar till information om personalsäkerhet och registerkontroll.
– Det har varit mycket medieuppgifter om långa väntetider kopplat till säkerhetsprövningar vad gäller flygplatspersonal. Då kände vi ett behov av att förtydliga säkerhetspolisens roll i den här typen av verksamhet, säger Fredrik Hultgren-Friberg, pressekreterare på Säkerhetspolisen.
Sedan en längre tid har Säkerhetspolisen ordinarie handläggningstider på cirka tre veckor, skriver myndigheten.
När var era handläggningstider som längst, och hur långa var de då?
– Vi hade en puckel, kan man väl säga, runt årsskiftet och fram till i början av mars ungefär. Där vi av ett flertal olika anledningar hade lite längre handläggningstider avseende registerkontrollerna som vi genomför. Då låg handläggningstiderna uppemot sex veckor. Vid enstaka tillfällen var det ännu längre än så, under kortare perioder.
Den så kallade puckeln berodde på personalvakanser, sjukdom och att man infört ett nytt digitalt stödsystem för hantering av registerkontrollerna, enligt pressekreteraren.
Så att kontrollerna tagit uppemot tolv veckor, det håller du inte med om?
– Våra registerkontroller har aldrig varit uppe i de handläggningstiderna som du nämner. Jag tror att det eventuellt finns en risk att man blandar ihop säkerhetsprövningen i stort, med Säkerhetspolisens registerkontroll. Våra registerkontroller är en del i en säkerhetsprövning av personal som ska arbeta placerade i säkerhetsklass.
”Ordinarie handläggningstider”
Den övriga säkerhetsprövningen utförs av verksamhetsutövaren, och i luftfartssammanhang är det Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet för det, uppger Fredrik Hultgren-Friberg.
Det finns i nuläget inget som tyder på att Säpos handläggningstiderna ska bli längre framöver.
– Det är ordinarie handläggningstider som gäller nu och förhoppningsvis framöver.
Swedavias presschef Robert Pletzin delar bilden att handläggningstiderna numera är på normala nivåer.
– Problematiken med de långa ledtiderna tidigare är ett faktum, det har vi under vissa tillfällen haft på upp till 10-12 veckor. Men det har sedan dess åtgärdats. Vi är nere på 3-4 veckor för Säpos del, och sedan tillkommer det 2-4 dagar för Transportstyrelsens del.
Säkerhetskontrollanterna anställs genom Avarn, och därifrån är ett 150-tal personer på väg in i arbete, säger Pletzin. Swedavia har också flugit in flygplatspersonal från andra flygplatser.
Men sommaren kommer att bli en utmaning.
– De oacceptabelt långa köer som vi haft periodvis på Arlanda, där ser vi redan nu att de insatser som vi gör har effekt. Men utmaningen med sommarresor är att det tillkommer betydligt fler resenärer, och så är det ju även under normala omständigheter, säger Robert Pletzin.