Äldre jagas i ny telebluff

Publicerad 2014-07-24

Telefonbedragarna misstänks rikta in sig mot äldre och sjuka.

Anmälningarna har ökat lavinartat - och nu slår Konsumentverket larm.

– Det är för jäkligt faktiskt, säger Stig Lindblad, 86, som anmält företaget Telekraft.

2013 fick Konsumentverket in 493 anmälningar om att telekombolag försökt lura personer att byta sitt fasta abonnemang eller ringt upp personer som är medlemmar i Nixregistret. Med fem månader kvar av året är siffran för 2014 redan uppe i 415 anmälda fall.

Nu varnar Konsumentverket för att en del av företagen verkar rikta in sig på äldre och sjuka människor. Personer som kanske har extra svårt att förstå vad de tackar ja till.

– Det är upprörande. Det verkar vara en affärsidé att lura äldre. Jag tycker att det är näst intill kriminellt, säger Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket.

"Äldre hänger inte med"

En av alla personer som drabbats är Stig Lindblad, 86, i skånska Abbekås. För två månader sedan damp det ner en faktura från Telekraft – ett bolag som ensamt står för 61 av anmälningarna till Konsumentverket i år.

– Jag förstod på hans sätt att tala att han har ringt till fler äldre. Det var en mycket driven kille som ringde. Det är för jäkligt faktiskt. Vi äldre hänger inte med i allt nu när det går så fort, säger Stig Lindblad.

Fick dubbla fakturor

Men alla som lurats av Telekraft är inte äldre. Tony Gustafsson, 48, från Norrköping blev uppringd förra sommaren.

– De sa att de skulle fixa ett bättre abonnemang på både el och telefon. De skulle kontakta mig om de hittade något bättre. Men de hörde inte av sig, de bara bytte, säger han.

Månaden efter samtalet fick han plötsligt dubbla fakturor på både el och den fasta telefonen.

– Det här höll på i två månader innan jag lyckades lösa det. Först efter att jag anmälde det till Konsumentverket och gjorde en polisanmälan drog de tillbaka avtalet, säger Tony Gostafsson.

– Jag tycker att det är skitdåligt. Det är tråkigt när man inte kan lita på ett bolag. Nu vågar jag inte byta bolag längre, fortsätter han.

Bolaget inför rätta

I maj stämde Konsumentombudsmannen Telekraft och moderbolaget Sveanor AB. I inlagan till rätten står det att elva av personerna som har kontaktats i år är dementa. Sex av dem är över 90 år gamla. Flera har dessutom gode män.

Konsumentombudsmannen kräver att företaget omgående slutar att ta betalt för tjänster som kunder inte beställt. Dessutom vill man att bolaget ska betala 700 000 kronor i en så kallad marknadsstörningsavgift. Tingsrättens beslut kommer i augusti.

Aftonbladet har sökt företrädare för Telekraft utan framgång.