Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

”Ingen utopi ersätta flyg med tåg”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-17

Tekniken för nya snabbtåg finns enligt forskare - men den politiska viljan saknas

Det skulle kunna gå som tåget.

Tekniken för en modern, snabb järnväg finns, men politikerna är för långsamma.

– Det är ingen utopi att ersätta flyg med tåg, säger Stefan Östlund, föreståndare för KTH:s järnvägsgrupp till aftonbladet.se.

Stockholm - Göteborg på två timmar, Stockholm - Malmö på två och en halv och ända till Köpenhamn på tre. Inom drygt tio år skulle det kunna vara verklighet om bara den politiska viljan fanns.

I dag debatteras framtidens järnväg i Sveriges Riksdag. Miljöpartiet vill gå längst och helt avskaffa det miljöfarliga flyget i södra Sverige och ersätta det med tågtrafik.

Fullt möjligt, säger forskarna på Kungliga tekniska högskolans Järnvägsgrupp.

Gamla järnvägsspår

– Tekniken och systemen finns. Nu handlar det om vilja, säger professor Stefan Östlund som leder gruppen på KTH.

För 15 år sedan var X2000 tågen nya, snabba och Sverige låg långt fram i utvecklingen. I dag är topphastigheten på 200 kilometer i timmen ingenting jämfört med tågen i Europa som på många håll rusar fram i 300 kilometer i timmen. I Frankrike slog man förra året fartrekord genom att komma upp i den hisnande hastigheten 578 kilometer på en timme.

Där har järnvägen konkurrerat ut flyget. För att samma sak ska hända hos oss krävs nya tåg, och nya spår.

– Många av de järnvägssträckningar vi har i dag är mycket gamla, en del är från 1800-talet. I Sverige har utvecklingen stannat av, säger Stefan Östlund.

Behovet är stort

Bland annat behövs en ny järnväg från Stockholm till Göteborg via Jönköping. Med en hastighet på 250 kilometer i timmen skulle den resan i framtiden kunna ta två timmar.

– Det skulle ta bort mycket av inrikesflyget, tror Östlund.

En annan prioriterad ny järnvägslinje är den mellan Jönköping och Helsingborg. Med nya spår skulle hastigheten lätt nå upp till 300 kilometer i timmen.

Enligt Stefan Östlund skulle de första nya spåren och tågen kunna tas i bruk redan 2015. Den politiska tidtabellen är en helt annan. Där talar man om 2020 eller 2030. Behovet är stort. Svenskarna vill åka tåg.

– Tågen mellan Stockholm och Göteborg är fullsatta nästan dygnet runt i dag. Man börjar närma sig kapacitetstaket, säger Stefan Östlund.