Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Blockets roligaste annons ska prisas

Uppdaterad 2013-12-20 | Publicerad 2013-12-15

En trä-Zlatan i naturlig storlek.

Eller kanske en samling av bilder på André Pops?

Nu är det dags att kora Blockets roligaste annons.

– Det är roligast när det är torrt och sakligt, säger David Batra som utsett de tio finalisterna.

Varje dag fylls Blocket med en uppsjö av annonser. Det kan vara allt ifrån bilar och spjälsängar till lägenheter och tv-spel.

Sedan finns de där sakerna som kanske inte är avgörande för din vardag – men ack så underhållande.

För att uppmärksamma humorn på sajten har Blocket under fyra år utsett årets roligaste annons.

– Det är både saker som faktiskt säljs där man använder humor som ett säljknep men det finns såklart också påhittade annonser med syfte att skapa skratt, säger Linnea Aguero, pressansvarig på Blocket.

Fjärde året

I år genomförs tävlingen i samarbete med Aftonbladet. Hjärnan bakom de tio nomineringarna är komikern och författaren David Batra. Bland annonserna han utsett finns en trästaty av Zlatans klackspark i naturlig storlek, en noshörning i glasfiber och en samling bilder på tv-profilen André Pops.

– Jag tycker att det är roligast när det är torrt och sakligt, när själva produkten och sammanhanget är roligt, säger David Batra.

Han har alltså jagat annonser där prylen är det roliga snarare än någon putslustig text.

– Det roliga här är ju att någon säljer en bunker eller 700 isglassar. Det är ju mycket roligare än någon som skojar om sin bil som han är arg på.

Har du själv sålt något roligt?

– Jag har bara sålt tråkiga saker. Kanske ett skrivbord eller något, konstaterar David Batra.

”Vem i helvete ska köpa det här?”

David Batras intresse för annonser kommer dessutom resultera i en bok under hösten 2014. Efter succé-böckerna om insändare och arga lappar vill han gå vidare i sin studie av hur det svenska folket kommunicerar.

I området annonser har han beslutat att ta fasta på alla frågetecken som dyker upp kring vissa annonser, som exempelvis då de 700 isglassarna.

– Jag letar efter produkter eller tjänster som väcker frågor. Vem i helvete ska köpa det här? Vem vill köpa en bunker? Här får jag chansen att ställa de frågorna.

Du bestämmer vem som vinner

I sann demokratisk anda är det varken Blocket, Aftonbladet eller David Batra som utser vilken av Blocketannonserna som kniper priset för årets roligaste. Juryn är du som läsare.

Omröstningen pågår just nu och är öppen fram till den 18 december. Dagen efter koras vinnaren.

ANNONS