Bugg gav Nordeas kunder straffavgift

Publicerad 2012-06-05

Nordeas internetbank drabbades av en bugg i samband med lönehelgen i maj månad.

Flera drabbades av en straffavgift trots att de skrivit att pengarna inte skulle dras förrän den 25:e.

– Om jag inte ringt upp och påpekat felet hade jag kanske inte fått pengarna tillbaka, säger kunden Urban, 46.

När det gäller postgiro-inbetalningar dras pengarna samma dag som betalningen ska vara inne men bankgirot är lite långsammare. Då måste banken dra pengarna en dag tidigare för att betalningen ska vara inne rätt datum.

– De berättade för mig att det förra månaden var en bugg som gjorde att kontot övertrasserades på grund av det, säger Nordeakunden Urban.

Både Urban och hans sambo fick då betala en avgift på 95 kronor.

Fick pengarna tillbaka

– Jag kontaktade Nordea och påpekade felet och vi fick båda pengarna tillbaka men om jag inte ringt hade vi kanske inte fått det, säger han.

Helena Östman, presschef på Nordea, kan inte svara på hur många det är som drabbats.

– Jag känner inte till det här men hade det varit väldigt många hade jag fått reda på det, säger hon.

Om det varit ett tekniskt fel så har eventuella felaktiga avgifter justerats, säger Helena Östman:

– Det borde vara så. Kunderna har kanske hunnit höra av sig innan, säger hon.