Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Tv-krig väntas i vinter

Publicerad 2012-08-15

Nu kommer ny uppmärksammad streamingsajt till Sverige

Den amerikanska TV-tjänsten Netflix lanseras i Sverige i slutet av 2012.

De svenska TV-kanalerna välkomnar den nya konkurrenten.

– Vi tycker att det är spännande med ytterligare en aktör på marknaden, säger Lena Glaser, chef för SVT interaktiv.

TV-jätten Netflix är en prenumerationstjänst där prenumeranterna kan se streamade filmer och TV-serier på sin dator eller TV. Tjänsten fungerar ungefär enligt samma princip som musiktjänsten Spotify.

Har redan miljontals kunder

Netflix är en av världens största nätbaserade prenumerationstjänster och bolaget streamar sedan 2007 film och TV-program till miljontals tittare.

– Vi ser fram mot att se hur Netflix kommer att hantera Norden, skriver Niclas Ekdahl, vd för konkurrenten Viaplay i ett mejl till Aftonbladet.

Han skriver vidare att Viaplay redan är vana vid hård konkurrens.

– Vi är redan verksamma på några av Europas mest konkurrensutsatta betal-TV-marknader.

"Ytterligare en pusselbit"

Hur mycket Netflix kommer att kosta för de svenska tv-tittarna är ännu inte fastställt. På Irland kostar tjänsten 7 Euro i månaden och i England 6 pund i månaden. Priset blir förmodligen ungefär detsamma i Sverige, alltså någonstans omkring 60 kronor.

Lena Glaser på SVT interaktiv tror att ju fler aktörer det finns som erbjuder on-demand streamad tv desto mer kommer publikens beteende att förändras.

– Vi är ju inte riktigt på samma marknad. Jag ser Netflix som ytterligare en pusselbit, säger hon.

Bra med lagliga alternativ

Anders Sjöman på Voddler, ett annat företag som streamar film, är positiv till Netflix intåg i Sverige.

– Jag tycker det är jättebra med ytterligare en tjänst på marknaden. Våra största konkurrenter är fortfarande fildelarna. Ju fler lagliga alternativ som finns desto bättre, säger han.