Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Kriget om varje röst

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-07

42 000 är allt som krävs för att Sahlin tar över i höst

I RAMPLJUSET Ingenstans i Sverige är Socialdemokraterna starkare än i Rosengård. Men det finns ett problem – lågt valdeltagade. Det är därför Mona Sahlin är här. ”För varje ny röst som går och röstar är ju sannolikheten väldigt stor att den är på oss eller på någon annan av de rödgröna”, säger S-ledaren.

82 000 röster.

Så lite skiljer blocken åt. Valet om tolv dagar blir en riktig rysare.

Nu slåss blocken om väljarna i förorten.

Undersökningen är gjord av United Minds i samarbete med Cint. 1078 personer deltog i undersökningen som pågick mellan den 30 augusti och 6 september 2010. De svarade på frågan: Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen i dag?

En stad lika stor som Växjö. Just nu är skillnaden mellan alliansen och de rödgröna inte större än så, visar den senaste mätningen från Aftonbladet/United Minds. Mona

Sahlin behöver därmed bara locka 42 000 väljare över blockgränsen för att sparka ut Fredrik Reinfeldt ur Rosenbad.

Extremt jämnt val

– Valet dominerar på tidningarnas förstasidor, de tv-sända utfrågningarna har börjat och alla partier har fått upp sina affischer. Det skakar om väljarna som nu tvingas ta ställning, säger Carl Melin, opinionschef på United Minds.

Moderaterna backar drygt två procentenheter till 27 procent. Därmed är S återigen största parti.

– M tappar både till FP och SD. Samtidigt har både KD och C svårt att komma in i valrörelsen. Det är ett begränsat utrymme på den borgerliga sidan, säger Carl Melin.

Att valet blir extremt jämnt är alla experter överens om. Enligt statsvetaren Henrik Oscarsson blir det ett av de tre mest spännande valen någonsin. Regeringsfrågan var lika osäker 1973 och 2006.

Satsar på sossarna

– Vi har två så tydliga laguppställningar i dag, det tenderar att göra det så här jämnt, säger han.

De kommande tolv dagarna är helt avgörande. Drygt 560 000 väljare, eller 9,6 procent, har ännu inte bestämt sig.

Blocken har olika strategier för att vinna väljare de sista veckorna.

Moderaterna riktar in sig på väljare som tidigare röstat på S.

– När vi knackar dörr gör vi det i områden där vi 2006 såg att det var stora rörelser mellan S och M, säger partisekreterare Per Schlingmann.

Dessutom satsar M stenhårt på förtidsröstningen.

– Varje person som redan har röstat på oss blir en ambassadör för Moderaterna, säger Schlingmann.

Öka valdeltagandet

Socialdemokraternas taktik går ut på att öka valdeltagandet i invandrartäta förorter och andra områden där S-sympatierna ligger högt men soffliggarna är många.

Målet är en miljon väljarsamtal.

– Vi knackar dörr, pratar i telefon, delar ut flygblad och rosor för att försöka se till att så många väljare som möjligt använder sin rösträtt. Det arbetet intensifierar vi nu, säger partisekreterare Ibrahim Baylan.

S gjorde en liknande satsning förra valet. Enligt Baylan ökade valdeltagandet med tio procent på vissa orter, bland annat i Botkyrka.

Men Henrik Oscarsson är tveksam till strategin.

– Det är väldigt svårmobiliserade grupper som kräver enorma kampanjinsatser för ökat valdeltagande. Frågan är om det ger så många röster, säger han.

– Å andra sidan, om det nu blir så jämnt som jag tror blir ju varje tiondel viktig.

Fotnot: Aftonbladet har utgått från valdeltagandet 2006 på 81,99 procent för att beräkna antalet osäkra väljare och antalet som skiljer blocken åt. Antalet röstberättigade är 7 122 072.

Följ ämnen i artikeln