Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Varför skärper ni er inte SJ?

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-21

”Vi får ingen information!”

Sveriges tågresenärer har skrikit samma sak tusen gånger nu.

Så, SJ, varför kan ni inte bara skärpa er?

Aftonbladet ringer SJ och försöker få ett antal svar.

Hur många resenärer är drabbade? Hur många tåg har varit inställda? Vilken ersättning får de drabbade?

Men svaren uteblir.

Precis som för alla tusentals resenärer som väntat på landets stationer i helgen.

SJ, varför är ni så dåliga på att informera?

– Jag tycker egentligen inte att vi är så dåliga, men ibland är den enda information vi kan ge att vi inte har någon trafikprognos och då upplever människor att de inte fått någon information alls, säger Magnus Andersson på SJ:s presstjänst.

Blir ni tagna på sängen varje gång det snöar?

– Nej, det blir vi verkligen inte. Men vi måste förlita oss på B anverket för att garantera trafiken. Jag tror att många människor har förståelse för att vi nu har en extremvinter som vi inte haft på många år.

Magnus Andersson säger att kommunikationen mellan SJ och Banverket har brustit under helgen. SJ har släppt iväg tåg utan att Banverket har hunnit få bort snön på spåren. Tusentals resenärer har blivit sittande timme efter timme mellan två stationer.

– Vi har nu fått igång en bra dialog med Banverket, lovar Magnus Andersson.

Har ni inte haft det innan?

– Jo, men vi ha sett behov av ökad samplanering.

Men hemsidan ligger nere och det går inte att komma fram på telefon. Hur förklarar ni det?

– Trycket på sajten har varit extremt och därför har den kraschat. Det innebär att fler och fler ringer, vilket i sin tur gör det svårt att komma fram. Det blir en ond cirkel.

Men borde inte ni ha ett av landets absolut pålitligaste datasystem?

– Jo, det vill vi självklart ha och vi för nu kontinuerliga samtal med våra everentörer på hur de ska förbättras.

Om det blir snöoväder nästa vecka igen, kommer det att bli samma kaos då?

– Det enda jag kan säga är att vi i vart fall kommer att ställa ännu tydligare krav på Banverket så att vi inte släpper i väg tåg som sedan blir stående ute på spåren.