Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Marianne, 34, hotade att stämma SAS – fick ersättning för inställda flygen

Publicerad 2020-08-19

Marianne Aagaard väntade i fem månader på pengarna tillbaka efter inställda flyg.

När hon sedan hotade med att stämma bolaget gick det undan.

– Jag fick svar mindre än ett dygn senare, säger hon.

SAS hävdar dock att de följer turordningen.

”Jag förstår att den här våren inte varit lätt för flygbolagen. Men det finns regler och lagar som gäller”, säger Marianne Aagaard.

Många väntar fortfarande på pengar tillbaka efter stoppade semesterplaner i coronakrisens spår. Hur många det rör sig om är oklart i och med att bolag som SAS inte vill gå ut med informationen. Men Marianne Aagaard, 34, är inte längre en av dem som väntar.

Hon har fått tillbaka pengarna för fem oanvända biljetter som skulle ha tagit henne mellan Uppsala och Bergen i Norge. Men fyra av dem fick hon först efter att ha hotat att lämna in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt.

– Jag hade väntat i fem månader på återbetalning för de två första resorna som ställdes in i mars och så plötsligt ordnade sig allt inom något dygn när jag hotat med stämningsansökan, säger Uppsalabon som tidigare jobbat som advokat i grannlandet.

Det rättsliga kan vara krångligt

Hon är skeptisk till att flygbolaget faktiskt följer turordningen, så som det säger att det gör.

– Det ser ut att vara lite slumpartat när man får återbetalning. Min resa som blev återbetald i juli var inte för den första resan utan den tredje. Så efter att jag fick den återbetalning påminde jag SAS om mitt krav om dröjsmålsränta som jag lämnat in i maj.

När bolaget nekade henne det svarade hon med hotet om stämningsansökan.

– Det är tråkigt att SAS inte är lite mer ödmjuk. Jag förstår att det är jäkla jobbigt för dem. Men det är också jäkla jobbigt för de antal personer som lagt ut stora belopp för till exempel semesterresor. När de inte får tillbaka sina pengar efter att resan blivit inställd så har de kanske inte råd att boka en ny resa.

Flera av dem har även hört av sig till henne, efter att ha hört om den plötsliga återbetalningen.

– Det kan vara rätt svårt att navigera i rättslig reglering om man inte har utbildning och lite erfarenhet med den sortens juridik. Jag fick hemskt många förfrågningar från juristkollegor, vänner och andra om de skulle kunna få se mitt brev. En ren kopia. Så jag delade en justerad version där de själva kan fylla i sina siffror och referenser. Jag har redan fått återkoppling från några som har använt brevet och som också plötsligt fått sin återbetalning.

SAS: Förstår att många är frustrerade

Enligt Freja Annamatz, presschef på SAS, har en milon resenärer fått återbetalning efter inställda resor under pandemin. Hur många som fortfarande väntar på återbetalning vill hon dock inte gå in på.

Hur länge är det acceptabelt att vänta på de här pengarna?

– I vanliga fall är det sju dagar. Och där är vi inte nu. Men jag har ingen exakt tid eller period att ge. Det vi gör nu är att på olika sätt snabba på den här processen för att hjälpa våra kunder. Jag förstår att det är många kunder som är frustrerade och att det är många som har fått vänta länge. Men alla kunder som har rätt till återbetalning ska veta att de kommer att få pengarna tillbaka. Det dröjer bara betydligt längre tid än vanligt, säger hon.

Freja Annamatz kan eller svara på varför Marianne fick ersättningen för den tredje resan först eller om hennes agerande påverkat processen.

– Vi har fått in väldigt många ansökningar om återbetalning och grundprincipen är att vi betar av dem i den ordning som de kommer in. Sedan har olika ärenden olika komplexitet och hanteras på olika sätt, säger hon.

Marianne ska inte heller vara ensam om att nekas dröjsmålsränta. Enligt presschefen betalar inte SAS ut den, utan återbetalningen avser enbart biljettpriset.

Följ ämnen i artikeln