Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Rekordstort tapp av antalet godkända

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-03

Aldrig har antalet icke godkända niondeklassare sjunkit så mycket på ett år.

Skolverket undrade först om siffrorna kunde stämma.

Utbildningsminister Jan Björklund förklarar tappet med att "glädjebetygen" försvunnit.

Aldrig tidigare har så många elever misslyckats med att klara av högstadiet utan godkänt i svenska, engelska eller matte.

I år står 11,9 procent av eleverna som går ut nian utan ett fullständigt betyg. Det motsvarar 14 000 elever som inte fått godkänt i svenska, engelska eller matematik och därför inte är behöriga att gå gymnasiet.

Statistiken är än så länge preliminär och Skolverket har låtit Statistiska centralbyrån gå igenom siffrorna ännu en gång eftersom tappet är så stort.

Aldrig tidigare har antalet elever utan fullständigt betyg sjunkit så mycket från ett år till ett annat.

– Trenden har varit att antalet behöriga har gått ner varje år, men en skillnad på 0,7 procentenheter har vi aldrig sett, säger Stefan Erson, undervisningsråd vid Skolverket.

Sjunker stadigt

I år är 11,9 procent obehöriga, vilket kan jämföras med 11,2 procent förra året, enligt Skolverket.

Störst problem har eleverna med matematiken där 8,9 procent av eleverna inte klarat målen.

För engelska är motsvarande siffra 7,1 procent, svenska 4,4 procent och svenska som andraspråk 30,6 procent.

Andelen obehöriga är alltså märkbart större i år jämfört med 2009 och andelen har inte varit så hög sedan 1998, då det nuvarande betygssystemet infördes.

”Elever får betyg efter kunskaper”

Utbildningsminister Jan Björklund förklarar tappet med förändringarna i skolsystemet. Enligt honom var de sänkta betygen väntade eftersom regeringen "skärpt skolinspektionen och infört dubbelrättning av nationella prov", skriver han i ett pressmeddelande.

"Ett av mina mål har varit att stoppa glädjebetygssättningen", skriver han.

Björklund skriver att tidigare har elever fått godkänt som inte borde ha fått det, och att man först nu kan se omfattningen av de verkliga problemen. Elever får nu betyg på sina verkliga kunskaper, menar han.

Statistiken är inte uppdaterad med de betyg där eleverna läst upp sina betyg under sommaren.