Många drabbades av haveri hos bank-id
Publicerad 2018-06-14
Efter det tekniska haveriet:
Nu ska bank-id fungera för samtliga användare igen.
– Nu undersöker vi vidare för att exakt kunna se vad som var orsaken, säger Malin Wemnell, presskontakt.
Felet drabbade Android-användare, uppger företaget bakom bank-id.
Det var till en början oklart hur omfattande problemet var.
– I natt har vi haft en avveckling av en tidigare version av appen. Och det som har hänt är att Android-användare inte kunnat. Vi vet inte om det är en del av Android-användarna eller alla, säger Malin Wemnell, presskontakt på Finansiell id-teknik.
Under torsdagsmorgonen felsökte man och strax före klockan 09 ska tjänsten åter ha fungerat för samtliga användare.
– Nu fungerar det och vi undersöker vidare för att exakt kunna se vad som var orsaken, säger Malin Wemnell.
De som har IOS-enheter drabbades inte av problemet.
Av alla som har bank-id på sina mobila enheter är fyra av tio Android-användare. De allra flesta av totalt 7,5 miljoner användare har ett mobilt bank-id.