Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Skatteverket blåste dem på storvinst

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-14

Skatteverket sabbade för familjen i Postkodlotteriet

”Känns dåligt” Familjen Schierman tycker att JK:s beslut om 5 000 kronor som plåster på såren är för lite.

Grannarna på den lilla skärgårdsön tog hem storvinsten i Postkodlotteriet.

Men familjen Schierman blev lottlös – trots att de hade köpt en lott.

– Skatteverket hade ändrat vår adress utan att meddela oss, säger Lill, 36.

Lill Schierman mötte en granne på Ångbåtsbryggan på Hjälmö i Stockholms skärgård.

– Har de varit hos dig? frågade hon och berättade att de kommit från Postkodlotteriet.

Så Lill sprang hem och fixade till lite framför huset, och sig själv också för säkerhets skull.

– Man vill ju att det ska se lite schyst ut när de kommer från tv, säger hon.

Men tv kom aldrig.

På ön hade fem familjer köpt lott, men bara fyra fick besök av lotteriet och en check på 100 000 kronor var.

Hade annan postkod

Lill och hennes man Per fick visserligen 10 000 kronor på sitt postnummer men av någon anledning hade de inte samma postkod som de andra grannarna på den ön – koden som gav 100 000 kronor.

Efter lite efterforskning visade det sig att Skatteverket folkbokfört familjen Schierman i deras sommarstuga som ligger på en annan ö – med samma postnummer men annan postkod.

– Det var aldrig någon som berättade det för oss, säger Lill.

Kompenserades

Grannarna tog hem vinsten 2007 och ärendet gick till JK som nu beslutat att familjen ”ska beviljas skälig ersättning för den kränkning som den felaktiga registreringen medfört”.

Allt som allt blev det 5 000 kronor var.

– Jag tycker att det känns dåligt, vi har rätt till det vi skulle haft, säger Lill.

Hoppas på goodwill

Hon hoppas nu att Postkodlotteriet vill gottgöra dem.

– Även om det inte är deras fel tycker jag att de med lite goodwill ska rätta till det. Vi hade ju betalat för lotten. Idén är ju att grannarna ska vinna ihop.

Postkodlotteriets kommunikatör Emma Knutsson:

– Vi vill beklaga att Lill och Per har hamnat i den här situationen på grund av Skatteverkets misstag. Vi inte gjort något fel, men efter att de här uppgifterna tillkommit ska vi se över ärendet igen.