Stor turistsatsning - men utan Malmö

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-12

Står utanför Sveriges största kampanj någonsin

Kampanjen ska locka folk från Spanien och Tyskland till den svenska julhandeln. Malmö, med alla dess sevärdheter, ingår dock inte.

Sveriges tre största städer slår sig ihop och hårdsatsar på turism.

Men i första kampanjen är Malmö borträknad efter Ryanairs nedläggning.

30-miljonerssatsningen, den största någonsin i Sverige, börjar i höst då en romantisk kampanj ska locka invånare från Berlin och Barcelona till julshopping i svenska storstäder.

Stockholm och Göteborg är med.

Men Malmö står utanför satsningen efter Ryanairs beslut att lägga ner sina Malmörutter i november. Sterling börjar inte flyga förrän i februari.

–?Tillgänglighet är A och O om man vill locka till sig turister. Därför finns det ingen mening för oss att vara med nu, säger projektledaren Katarina Olsson på Malmö Turism.

–?Vi betalar bara för de kampanjer vi är med i, men givetvis är det olyckligt för oss att Ryanair lagt ner.

”Minstingen”

I fjol omsatte turismen 5,5 miljarder i Malmö Stad.

–?På de flygningar som vi satsar på hoppas vi på att öka omsättningen med 30–40 procent.

Malmö är ”minstingen”. Hur blir konkurrensen mellan städerna?

–?Det här är ett sätt att hjälpa varandra. För att inte drunkna i bruset så är det bra att lansera Sverige i stort format. Vi skulle omöjligtvis kunna genomföra detta själv, säger Katarina Olsson.