Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

”Vi har gjort en del fel”

Publicerad 2013-04-22

Shanghai. De senaste dagarnas spekulationer om allvarliga problem och miljardförluster inom Volvo personvagnar felaktiga, grundlösa, bygger på källor utan kunskap och är rent illasinnade.

Det säger Hans-Olov Olsson, Volvos vice styrelseordförande till Aftonbladet.

– Vi har gjort en del fel under senare år. Och vi har sålt för lite bilar. Men att det skulle handla om miljardförluster är rent nonsens.

– Vi trodde att det gick att sälja bilar i Kina utan att anstränga sig. Det var fel. Man måste alltid ta hand om sina handlare, alltid uppmuntra dem, i synnerhet om man som vi inte har lika mycket nya modeller som konkurrenterna.

”Vi är inte BMW”

– Och vi har åter hamnat i fällan att jämföra oss med BMW och Audi. Vi är inte BMW och Audi och vi ska inte vara det. Vi ska vara Volvo. Och nu är vi på väg att bli mer Volvo än någonsin.

– Ford lämnade oss efter flera år när vi inte fick pengar till att förnya modellprogrammet, men nu tar vi igen allt vi förlorat. Vi har snart vår egen nya plattform som kan anpassas till olika modeller, vi har våra helt nya motorer som ska byggas och Skövde, vi har just börjat utveckla tekniken för våra mindre bilar som blir äkta Volvo-bilar för allra första gången. Det görs i det nya utvecklingscentret i Göteborg där man ska ta fram ny teknik till både Volvo och kinesiska Geely.

”En riktig Volvo”

– Och vi öppnar tre helt nya fabriker i Kina de närmaste sex månaderna.

En ska bygga en förlängd Kina-version av S60, en ska bygga motorer och den tredje sannolikt den nuvarande versionen av XC90. Men det där med XC90 är inget Hans-Olov Olsson vill bekräfta.

Men hans åsikt om gamlingen XC90 är solklar:

– Det är en riktig Volvo. Den har allt som Volvo står för förpackat i en SUV. Den kan leva länge till.

Volvos ägare och styrelseordförande Li Shu Fu sa i en SVT-intervju för en tid sedan att Volvos design inte håller i Kina.

– Det är klart att marknaden ska ha det den vill ha, vi kan inte ha principer som gör att vi inte kan sälja våra bilar, säger Hans-Olov Olsson. Vi måste lära oss att anpassa bilarna.

Gärna beige

Redan om drygt en månad får vi se hur Volvo anpassat den nya S60 Lång. Kanske blir det lite mer krom, både ute och inne, en interiör som ser lite lyxigare ut, och gärna beige, kinesernas favorit-lyx-färg.

Hur många bilar är Volvos säljmål i Kina, alla siffror har förkommit i debatten.

– Vi ska växa och vi ska sälja mer, men du får ingen siffra av mig, säger Hans-Olov Olsson.