Tågförare åkte ifrån 4-åring på perrongen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-22

Vägrade stanna – händelsen utreds av diskriminerings- ombudsmannen

Familjen skyndade på för att hinna ombord på tåget, men innan den fyraårige sonen hunnit in med sin väska stängde och låste tågföraren dörrarna.

– Jag bad snälla, snälla, öppna dörrarna, min son står kvar på perrongen. Men föraren sa att han inte öppnade dörrarna igen förrän vid nästa stopp, säger pappan i familjen.

Nu utreder diskrimineringsombudsmannen (DO) ärendet.

ÖVERGAVS Föraren stannade inte tåget – trots att 4-åringens pappa desperat förklarade att sonen stod kvar på perrongen.

Familjen var i god tid på stationen i Lund för att i mars i år resa med Skånetrafiken till Kastrup i Köpenhamn, där de skulle med ett flygplan till sitt forna hemland. När tåget kom bar pappan raskt in två väskor och frun bar det minsta barnet. Den åttaåriga dottern kunde själv bära sin väska ombord i tåget, men det klarade inte fyraåringen, som stannade kvar på perrongen med sin väska.

– Jag sa att jag skulle komma och hjälpa honom, men innan jag hann hämta honom stängdes och låstes dörrarna, säger pappan till aftonbladet.se.

Pappan sprang fram till föraren, knackade på dörren och slog larm.

”Förlöjligades”

– Men det enda jag fick var ett hånfullt svar att tåget var försenat och att dörrarna inte skulle öppnas förrän vid nästa stopp. Jag bad snälla, snälla, men han bara förlöjligade mig och min familj, säger pappan.

En medpassagerare på tåget uppmärksammade vad som hände och rådde pappan att ringa polisen. Men istället ringde han till en bekant i Lund som kastade sig i en taxi och åkte till stationen. Där hämtades pojken som befann sig med en äldre kvinna som inte pratade svenska. Vännen tog med sig sonen i en taxi till Kastrup där han kunde återförenas med familjen.

– Min son hade varit mycket ledsen och chockad när tåget åkte. Han skrek efter mamma och pappa och hade panik, säger pappan.

Efter återkomsten tog pappan kontakt med Skånetrafiken för att dels få ersättning för taxiresan, dels få en förklaring på varför lokföraren agerade som han gjorde. Men trots ett flertal kontakter fick han vare sig ersättning eller något svar. Inte förrän i augusti kom ett svar där Skånetrafiken ursäktade sig för att man inte hade hört av sig tidigare. Förklaringen var att en medarbetare hade slutat och att pappans ärende fallit mellan stolarna. Någon förklaring på lokförarens agerande gav man dock inte.

DO kräver svar

DO har tagit sig an pappans ärende och har krävt svar från Skånetrafiken på en rad frågor, bland annat vad som krävs för att en förare ska öppna dörrarna igen om de stängts och om det verkligen är sant att tågföraren nekade att släppa ombord en fyraåring som blivit lämnad kvar på perrongen. Man vill också ha svar på pappans påstående att tågföraren bemötte honom och hans familj med kränkande svar och förlöjliganden.

– Att vi är utlänningar och har utländsk bakgrund och en annan hudfärg tror jag är grund för den diskriminerande och kränkande behandlingen. Vi blev bemötta med kränkande svar. Han (tågföraren) har kanske inte något personligt mot mig men jag är säker på att han har något emot invandrargrupper, skriver pappan till DO.

Skånetrafiken har tills på onsdag att svara på DO:s frågor. Innan dess vill man överhuvudtaget inte kommentera ärendet, men informationschef Ulrika Mebius säger till aftonbladet.se att familjen har fått ersättning för taxiresan.

– De fick 500 kronor som är maxbeloppet enligt vår resegaranti, säger hon.

Utbetalningen gjordes i augusti, nästan ett halvår efter händelsen, och täcker lite drygt hälften av den faktiska kostnaden.

Men pojkens mamma säger till aftonbladet.se:

– Vi vill inte ha deras pengar, checken har vi skickat tillbaka till dem. Det är inte pengarna som är det viktiga, det är att de satte min sons liv på spel. Jag är så upprörd så jag börjar gråta bara jag tänker på det, säger mamman. Vi vill bara ha en förklaring.

Eva Bucksch, jurist och handläggare på DO, säger att den utbetalda ersättningen saknar betydelse i diskrimineringsärendet, men att det kan komma att vägas in i händelse av att man kräver skadestånd från Skånetrafiken.