Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Debattinlägget om skolan väcker ilska

Publicerad 2014-08-26

Idén om att alla barn och ungdomar ska få en likvärdig utbildning förstör skolan.

Det skriver finansmannen Bengt Stillström, som grundade friskolekoncernen Academedia, i en debattartikel som väckt uppmärksamhet.

– Jag tycker inte att likhet ska vara ett mål, då blir det för låg nivå och människor får för lite utbildning, säger han.

Idén om en likvärdig skola är en utopi och därför borde målet vara att de barn som är duktiga i skolan får mer utbildning eftersom det inte är nödvändigt att alla i samhället behöver kunna lika mycket, slår Bengt Stillström, styrelseordförande för investmentbolaget Traction och tidigare grundare av friskolekoncernen Academedia, fast i en debattartikel på di.se idag.

Han skriver också att det inte spelar roll med ökade satsningar för den grupp som har svårt i skolan eftersom det kommer att visa sig att den gruppen ”ändå inte presterar i närheten av de andra”.

– Grunden är att jag inte tror på att en så kallad likvärdig skola fungerar särskilt bra för någon. Det förstör skolan därför att konsekvensen blir att de som har bättre förmåga sätts på tomgång eller används som hjälplärare, då spårar de ur.

Hur då spårar ur?

– De blir lata. I nollan är de så vetgiriga och stolta över att börja i skolan. Sedan händer ingenting.

Vad menar du har förändrat dem?

– De möter en skola som inte möter deras förväntan på att lära sig saker och ting. De har tråkigt i skolan. Det är inte bra.

Vad baserar du de här åsikterna på?

– Jag har själv gått i skola en gång i tiden och sett hur det var, jag har tre barn som gått i skolan, jag har nio barnbarn som går i skolan idag. Lite grann ser man ju. Jag har pratat med människor.

”Luktar 1800-tal”

Men Stillström får mothugg.

”Academedia-mannen säger alltså att det är meningslöst att satsa på att underklassens barn ska klara skolan, för det kommer de aldrig göra”, skriver Isobel Hadley-Kamptz, journalist, författare och tidigare ledarskribent på Expressen, på Twitter.

Även Sakine Madon, politisk redaktör på Norran och ledarskribent på Expressen skriver: ”Kan inte få denna artikel ur huvudet. ”Inget” kan alltså hjälpa upp socioekonimisk bakgrund. Jaså inte det.”

Aftonbladets politiska chefredaktör tycker att debattartikeln ”luktar 1800-tal”.

– Den ger uttryck för en fruktansvärd människosyn där en viss grupp barn pekas ut som obildbara. Det strider mot den idé som genomsyrar den svenska skolan, nämligen den om likvärdighet. Att alla barn är lika mycket värda, och att skolans uppgift är att ge alla en bra start.

Hon säger att vedertagen forskning tvärtom visar att barn tjänar på att gå i blandade klasser.

”Inte så politiskt korrekt”

Bengt Stillström säger sig inte förstå kritiken.

– Jag tycker inte att likhet kan vara ett mål. Då blir det för låg nivå. Då får vi väldigt många människor som får för lite utbildning. Vi behöver faktiskt mer kunskap bland alla människor i samhället.

Tänker du att skolor ska delas upp i elitskolor och ”vanliga” skolor?

– Man behöver inte ha en alltför hård elitsatsning. Men när jag gick i skolan fanns mer flexibilitet. Man kunde gå om ifall man inte var mogen.

Han fortsätter:

– Störningar i skolan är inget bra. Vi måste kunna ställa krav på folk att de ska komma i tid också. Det låter inte så politiskt korrekt, men så är det.

Är det inte lärarens ansvar att elever inte störs i klassrummet?

– Ja, men det fungerar inte. Det fungerar inte med heterogena grupper. Då måste man sålla lite. Det är bättre med en större grupp som inte går ut gymnasiet, än en liten.

Vad skulle det innebära?

– Inte så mycket. Kunskapen du skaffar dig under gymnasiet, är inte nödvändig för mängden arbete. Däremot att man kommer i tid till jobbet. Det lär man sig inte i skolan. Det kan man lära sig på en arbetsplats.

Ingen roll idag

Bengt Stillström grundade Academedia, som i dag är Sveriges största friskolekoncern. Han säger att tanken till en början var att göra läromedel där barn kunde lära sig dubbelt så mycket på halva tiden.

– Idén var en läromedelsproduktion som anpassade sig efter elevens takt och förmåga. Sedan så utvecklades bolaget inte helt i den riktningen utan blev mer en organisatör av utbildning och skolor. Jag lät bolaget utveckla sig efter sin marknad, så det blev en stor skolkoncern.

Han säger att han trots det har tanken om att göra effektiva läromedel kvar. Han har dock ingen roll i skolvärlden i dag.

– Men i min värld skulle vi kunna utbilda folk till nionde klass redan efter sex år. Att lära sig mer effektivt har ingen negativ effekt för någon.

Academedia håller inte med om grundarens debattartikel.

– Jag trodde inte det var sant när jag läste artikeln i morse. Bengt Stillström har givetvis rätt att ha vilka åsikter han vill, det han skriver i på di.se är bara så långt från det synsätt vi har på Academedia så det går knappast ens att beskriva. Det är ju precis tvärtom, det viktigaste vi har att göra är att skapa en likvärdig skola. Att han använder vårt namn på det här sättet är ledsamt. Men det säger kanske att han vet att åsikten inte bär om han inte spetsar till den, vilket vårt namn onekligen gör, säger Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på Academedia.