Kaoset på Röda havet täpper igen ”världsekonomins pulsåder”
Publicerad 2024-01-14
Den eskalerade konflikten vid Röda havet ställer till problem för världshandeln.
Nu stoppar Volvo Cars och Tesla tillfälligt produktion i Europa.
– Transportleden via Suezkanalen är en av världsekonomins pulsådror, säger SEB-ekonomen Robert Bergqvist.
Den ökade osäkerheten vid Röda havet saboterar produktionen för biltillverkarna Volvo Cars och Tesla.
Bakgrunden är att Huthirebellerna, som kontrollerar stora delar av Jemen, sedan oktober attackerat fartyg på väg till Israel för att visa sitt stöd till Hamas.
Men rebellerna anklagas för att också ha attackerat kommersiella fartyg med andra destinationer, rapporterar BBC. Nu har USA och Storbritannien, med stöd av ett antal länder, gått till attack mot flera städer i Jemen med det uttalade målet att stoppa Huthirebellernas blockad.
”En av världsekonomins pulsådror”
Den snabbaste rutten för fartyg att frakta varor som komponenter, kläder eller bilbatterier från Asien till Europa är genom Suezkanalen. Men för att nå Suezkanalen måste man passera ”” – sundet mellan Jemen och Djibouti.
Ett sund som många fraktfartyg nu väljer att undvika på grund av oroligheterna till havs. I stället väljer många att runda den afrikanska kontinenten. En omväg som tar tio dagar längre än att åka genom Suezkanalen, enligt Reuters.
– Världshandeln är oerhört viktig för att hålla i gång världsekonomin. Den här transportleden som vi har via Röda havet och Suezkanalen är en av alla pulsådror vi har för världsekonomin. Vi måste ha i gång transporten för att vi ska kunna ha handeln och produktionen i gång, säger Robert Bergqvist, ekonom på SEB.
Volvo och Tesla stoppar produktion
Konflikten vid Röda havet skapar förseningar i de globala leveranskedjorna, vilket sätter käppar i hjulen för många företag som är beroende av transporter till eller från Asien. Ett sådant företag är Volvo Cars, som väljer att pausa produktionen i sin fabrik i belgiska Gent i tre dagar. Även biltillverkaren Tesla stoppar sin produktion i Tyskland tillfälligt.
– Det här gäller inte bara bilindustrin och komponenter. Vi har också energi som går genom där, säger Robert Bergqvist.
Men än så länge menar han att ekonomin sitter lugnt i sin båt.
– De flesta bedömer att det kommer lugna ner sig. Man ser väldigt små effekter på börsen, på räntan, energipriset och enskilda aktier.
Så kan din plånbok påverkas
Den stora frågan är hur utdragen konflikten blir. Ekonomin har sett ut att återhämta sig med förväntade räntesänkningar från Sveriges riksbank under året. Men om det dröjer innan transporterna kommer i gång kan inflationen hålla i sig ett tag till.
– Det som privatekonomiskt kan hända är att energipriset går upp. Det kommer kosta mer att producera, vilket i förlängningen skulle innebära att inflationen blir högre. Men jag bedömer den risken som hanterbar och liten. Jag tror att räntesänkningarna som Riksbanken väntas införa under 2024 och även 2025 kommer att komma.