SAS-konflikt djupnar – piloterna nobbar förhandlingschef
Uppdaterad 2019-04-30 | Publicerad 2019-04-28
Skyttegravskriget kring SAS-strejken fortsätter.
Piloterna avfärdar nu helt bolagets svenska förhandlingsledare Torbjörn Granevärn från Svenska flygbranschen – och vill i stället fortsätta förhandlingarna i Norge.
– Mitt råd till Torbjörn Granevärn att ta en paus några dagar och göra något annat. Han stör processen, säger Wilhelm Tersmeden från Svensk pilotförening.
Strejken är nu inne på sin fjärde dag, 1 200 avgångar ställs in under måndag och tisdag.
SAS ställde på söndagen återigen in tusentals nya flygningar – och vid tisdagens utgång kommer totalt 280 000 passagerare ha fått sina flyg inställda.
1200 avgångar ställs in under måndagen och tisdagen och enligt bedömare så blöder bolaget miljontals kronor varje timme.
Situationen har under helgen varit mycket rörig – strandade resenärer har vittnat om stora svårigheter att nå flygbolaget och bland SAS bokningspersonal har situationen enligt uppgifter till Aftonbladet varit kaotisk.
Och samtidigt som de två parterna under helgen inte haft någon som helst kontakt tycks det pågående skyttegravskriget bli allt mer infekterat.
”Slarvigt skambud”
På söndagseftermiddagen ringde Transportföretagens pressavdelning runt till medier – med ett utspel som riktade sig direkt till piloterna och deras kollegor i SAS.
– SAS kan helt enkelt inte möta piloternas extrema krav mot bakgrund av att det äventyrar bolagets framtid och anställningstryggheten för samtliga drygt 10 000 anställda inom SAS, säger förhandlingschefen på Svenska flygbranschen Torbjörn Granevärn och lägger till:
– Piloterna är en viktig och professionell yrkeskår som är vana vid att ta ansvar. Därför skulle jag vilja se att att de tar lite ansvar i den här situationen också.
Men fackförbundet Svensk pilotförening avfärdar arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen/Transportföretagen som man menar inte ens är förhandlingspart. I stället vill piloterna återuppta förhandlingarna i Norge som pilotfacken i Sverige, Norge och Danmark gått samman kring i ett avtal.
– Hela förhandlingen med SAS har skett i Norge i det norska medlingssystemet där Svenskt näringsliv och Transportföretagen inte har deltagit. Det medlarbud som presenterades i Sverige som vi förkastade var ett slarvligt skambud som innehöll direkta felaktigheter och det var inte baserat på den diskussion och förhandling som varit i Norge, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen i Svensk pilotförening.
”Ta en paus”
Han är kritisk till Torbjörn Granevärn som är arbetsgivarens förhandlingschef i Sverige.
– Mitt råd till Torbjörn Granevärn att ta en paus några dagar och göra något annat. Han stör hela processen och har ingen inblick i vad som sagts mellan parterna under förhandlingen i Norge. Min bedömning är att om det skulle bli en kontakt så är det där man fortsätter. Att backa bandet och börja om i Sverige är helt orimligt, säger Wilhelm Tersmeden.
Torbjörn Granevärn kommenterade på söndagseftermiddagen pilotföreningens vilja att förhandlingar i Norge ska vara vägledande så här:
– Det finns fyra fristående kollektivavtal som förhandlas parallellt. Vi undersöker alla möjligheter för att hitta tillbaka till en konstruktiv lösning. Om vi skulle hitta ett upplägg som skulle funka bättre kommer vi att göra det.
Vad anser du om kritiken mot dig som förhandlingsledare?
– Det ligger väl i förhandlingens natur så att säga, så det har jag ingen kommentar kring.
Samtidigt som konflikten mellan parterna rasar har debatten gått het på nätet om pilotstrejken. Sponsrade inlägg har figurerat på Facebook där det hetsas mot piloterna.
En av de sponsrade sidorna kallas ”SAS-piloterna ska flyga - inte strejka”. Bland de hundratals kommentarerna sprids hat mot piloterna som kallas ”bortskämda” och ”oförskämda” ”fattigpiloter”.
– Det här är ren propaganda för att få allmänheten vänd mot piloterna, säger Wilhelm Tersmeden.
”Visar hur man ser på oss”
Han är också kritisk till att Transportföretagen ”planterat en osann uppgift” om att piloter i snitt skulle tjäna 93 000 kronor i månaden och bedrivit opinionsarbete för att vända allmänheten emot piloter.
– Att SAS tillåter den här sortens agerande bevisar vilket förhandlingsklimat vi har befunnit oss i, vilken arrogans man har gentemot piloterna och hur man ser på oss, säger Wilhelm Tersmeden.
Torbjörn Granevärn förnekar att Svenska flygbranschen, som är en del av intresseorganisationen Svenskt näringsliv, lobbar för att påverka opinionen.
– Nej, men vi ser att det är viktigt för bolaget att tydligt gå ut och och tydligt beskriva vad det handlar om. Det ser vi ett värde av, säger Torbjörn Granevärn.