Oppositionen vill göra rekordsatsning på infrastrukturen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-26

Tänker finansiera projektet med lån och ny kilometerskatt

De rödgröna vill satsa 120 miljarder mer än regeringen på järnväg och kollektivtrafik.

Satsningen ska finansieras med lånade pengar – och en ny kilometerskatt på tung lastbilstrafik.

– Det är grönt, smart och framtidsinriktat, säger Mona Sahlin.

Totalt vill de rödgröna satsa 207 miljarder kronor på både nya järnvägsprojekt och underhåll av gamla. Bland löftena finns byggstart för höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg.

– Det andas framtid. Man kan bli av med flyget på korta sträckor utan att prata om flygskatt. Om man har moderna snabba spårförbindelser går det fortare och är bättre för miljön, säger Mona Sahlin.

Måste låna pengar

För att betala satsningarna, som utgör en tioårsplan från 2011 till 2021, tvingas de rödgröna att låna pengar – totalt 54 miljarder kronor.

– Det har alltid använts lån till stora investeringar. Så länge man visar att man har långsiktig finansieringar för räntor och amorteringar är det en bra princip.

För att kunna betala räntor och amorteringar på lånet inför en rödgrön regering en ny kilometerskatt på tung lastbilstrafik. Den exakta utformningen är inte klar, men de rödgröna räknar med en skatt på 1,40 kr per kilometer. Mona Sahlin motiverar skatten med att den redan finns i Tyskland och att tyska åkare i dag har en konkurrensfördel när de kör på svenska vägar.

Mer rättvist system

– Svenska åkare får betala skatt i Tyskland, men tyska åkare betalar inte skatt i Sverige. Det är inte bra långsiktigt. Det är en fördel om den här typen av skatter ser rätt lika ut i Europa, säger hon.

Skatten, som införs tidigast 2013, ska bli regional, vilket innebär att den blir lägre i regioner där det inte finns några alternativ till vägtransporter.

– Med argumenten att vi differentierar skatten, konkurrensneutraliteten med Tyskland och möjligheten att finansiera investeringar i spår som är viktiga för näringslivet tycker jag att klimatskälen väger över.