Larmade om växelfel – redan vid Lucia
Uppdaterad 2014-01-08 | Publicerad 2014-01-07
"Folk kan dö som flugor"
Den trasiga växeln mellan Huddinge och Stuvsta felanmäldes för en månad sedan. Den borde ha lagats av Trafikverket, menar Johnny Nadérus, vice avdelningsordförande på fackförbundet Seko. Han anser att Trafikverket brister i kontrollen av järnvägen.
– Nästa gång kan det vara ett persontåg och då kommer folk att dö som flugor, säger Johnny Nadérus.
Vid en kontroll av entreprenören Infranord den 13 december hittades två lösa bultar i den räls vid där urspårningen skedde. Enligt Johnny Nadérus, vice avdelningsordförande för fackförbundet Seko och anställd på Infranord, anmäldes felet till Trafikverket. Den här typ av fel ska åtgärdas inom en månad. Men växeln hann kollapsa innan felet åtgärdades.
– Trafikverket måste vakna ur sin Törnrosasömn. Nu var det ett posttåg som spårade ur. Nästa gång kan det vara ett persontåg och då kommer folk att dö som flugor, säger Johnny Nadérus. vice avdelningsordförande för Seko.
Totalt har Infranord hittat 43 fel på sträckan mellan Huddinge och Stuvsta under 2013. De flesta felen ska, enligt Johnny Nadérus, ha åtgärdats.
Kan ha funnits spricka
Att två bultar är lösa på en räls behöver i sig inte vara någon större fara. Men det kan, enligt Johnny Nadérus, tyda på att rälsen är allvarligt skadad. Om det finns en spricka i rälsen kan det bli en rörelse när tåg passerar som ruckar på bultarna. Johnny Nadérus förklarar att den här typen av räls ska röntgas ett par gånger om året. Då ska en eventuell spricka i rälsen upptäckas.
– Antingen har man inte kontrollerat rälsen tillräckligt ofta eller så har man inte kompetensen att förstå vad man får ut av kontrollen, säger han.
Lagas till måndag
Enligt Trafikverkets prognos kommer växeln vara åtgärdad senast på måndag nästa vecka. Men vad som orsakade urspårningen är ännu oklart.
– Det är för tidigt att säga. Jag vet bara att den här delen besiktigades den 13 december säger, Kenneth Stjerndorff, trafikledningen, Trafikverket.
Yngve Handspik, underhållsplanerare för Trafikverket, arbetar med att utreda orsaken bakom urspårningen.
– Vi gör nu en utredning för att ta reda på vad som har orsakat felet. I det ingår det att titta på när besiktning har gjorts och om det har varit med rätt intervall. Man tittar också på platsen och hur tåget såg ut innan urspårningen, säger Yngve Handspik.
Enligt Tomas Borg, sektionschef för drift och underhåll på Trafikverket, har den här sträckan genomlyst av ett ultraljudståg. Vilket görs av underleverantören Sperry rail.
– Sperry rail körde med ett ultraljudståg över rälsen och genomlyste den 30 juli i år. Då var det inga anmärkningar, säger Tomas Borg.
Ett systemfel
Johnny Nadérus anser att det finns ett gravt systemfel för underhållet av järnvägen. Han menar att problemet är att Trafikverket har lagt ut underhållet av spåret på entreprenad. Dels finns det enligt Johnny Nadérus för lite pengar för entreprenörerna att bedriva järnvägsunderhåll och dels sköter inte Trafikverket kontrollerna som de ska.
– Om Trafikverket hade haft hand om ansvaret själv hade något sådan här inte hänt, säger han.