Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Svenske Erik är livlina för miljoner somalier

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-11

För in hundratusentals ton mat

Nya strider hotar i Somalia.

Samtidigt blir det allt svårare för maten att nå fram och Erik Forsman, som arbetar med FN:s transporter, säger att miljoner nu riskerar svält.

– Det blir svårare och svårare att komma fram med maten.

Det krigshärjade Somalia är ett av världens fattigaste länder. Årtionden av interna strider har drivit hundratusentals människor på flykt och torkan gör miljoner beroende av livsmedel utifrån.

Svensken Erik Forsman arbetar för FN:s livsmedelsprogram (WFP) i Nairobi. Det är hans jobb att se till att de enorma mängderna mat når fram.

Svår situation

Förutom de 440 000 ton livsmedel som organisationen transporterar till Somalia med båt varje år bistår WFP också ett 80-tal andra biståndsorganisationer med flygtransporter in i Somalia.

– Vi har kontrakterat flygplan för att betjäna transporterna in och ut ur Somalia. Vi flyger mediciner samt gör evakueringar och olika säkerhetsrelaterade flygningar.

Den svåra situationen gör att Erik Forsmans transporter ofta är enda länken mellan det krisdrabbade Somalia och omvärlden.

– Somalia har ingen fungerande regering och ingen fungerande infrastruktur över huvud taget.

Pirater stoppade maten

Tidigare i år tvingades WFP lämna södra Somalia sedan islamistrebellerna i rörelsen al-Shabaab som kontrollerar större delen av södra Somalia förbjudit organisationen att verka där.

– Just nu arbetar vi i norr eftersom säkerhetsläget försämrades så kraftigt i södra Somalia. I söder är det mycket beväpnade grupper och rebeller. Det är hot, kidnappningar och annat som gör att det inte går att vara där nu.

Tidigare led WFP mycket av att fartygen med den livsviktiga maten kapades av pirater i Adenviken utanför Somalias kust.

Det problemet är dock i princip löst sedan Operation Atalanta inleddes 2007. Sedan dess skyddas fartygen av en EU-ledd marin styrka där också Sverige ingår och inga kapningar av skeppen har ägt rum.

– Innan operationen var det väldigt ofta piratdåd och kapningar av de här fartygen. Det var bara ett fåtal redare som ställde upp och då till väldigt hög kostnad. Så marineskorten är enormt viktig för oss.

Våldet hör till vardagen

Det största hotet mot livsmedelstransporterna till Somalia är dock fortfarande den extremt dåliga säkerheten inne i landet.

– Läget är väldigt svårbedömt. Vissa områden är lugna men så händer det någonting och det blir plötsligt väldigt ostabilt. Även om norra delen är betydligt stabilare än i söder så händer det saker där också.

Enligt Erik Forsman blir det allt svårare att nå fram till de behövande.

– Vi ser en ökande trend att våra lastbilar blir stoppade, rånade och att man vägrar släppa in dem. Eller så kräver man dem på pengar som vi inte kan betala. Det är liksom en del av vardagen med osäkerhet och mycket våld.