SJ ska satsa sig ur krisen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-26

Sprickor funna i 15 hjul hittills

Efter stora problem i vintras och tåg tagna ur drift på grund av hjulsprickor – nu ska SJ gasa sig ur krisen.

Nästa år levereras 20 nya snabbtåg med 5 000 sittplatser.

Dessutom planeras inköp av 20 höghastighetståg.

I dag presenterade SJ en delårsrapport för årets tredje kvartal. SJ redovisar en vinst före skatt på 169 miljoner kronor för årets tredje kvartal, att jämföra med 198 miljoner kronor under samma kvartal 2009. Det motsvarar ett vinstfall på 15 procent.

Ska satsa

Men trots de svaga siffrorna planerar SJ en hel del satsningar. SJ satsar i år cirka 200 miljoner kronor på åtgärder för att klara säkerheten i tågtrafiken och för att förstärka SJ:s trafikledning. På så sätt ska SJ få möjligheter att höja kvalitet och service i besvärliga trafiksituationer. Enligt vd Jan Forsberg genomförs det mesta av åtgärdsprogrammet enligt tidsplanen.

Under hösten 2011 ska 20 nya snabbtåg sättas in för att komplettera de nuvarande snabbtågen X 2000. Dessutom söker SJ nu efter en ersättare till dagens snabbtåg och räknar med att före årets slut föreslå styrelsen en investering på 20 nya höghastighetståg med en maxhastighet på 250 kilometer i timmen. Det handlar om en investering på fem miljarder kronor.

"Akut att få fram mer spår"

Enligt SJ är höghastighetsbanor i praktiken det enda alternativet att få till mer spårkapacitet i Sverige.

– Alla de stora tätortsregionerna växer snabbt, Stockholmsregionen växer med ett Göteborg på tio år och Göteborg med ett Malmö och så vidare, så det är akut att få fram mer spår, säger vd:n Jan Forsberg.

Med höghastighetsbanor på de stora linjerna skulle gods- och persontrafikskapaciteten kunna två- eller tredubblas, enligt SJ. Dessutom skulle det svenska höghastighetsnätet kunna anslutas till det europeiska så att man snabbt kan nå exempelvis Hamburg eller Bryssel.

– Alla länder i Europa planerar för höghastighetsbanor, och jag tycker det vore extremt värdefullt om regeringen lät någon klok person diskutera och se hur betalningsviljan är från kommuner och landsting, tågoperatörer, EU och fastighetsägare som tjänar på när man exploaterar järnvägen. Då har man en annan finansiell bas att stå på, säger SJ-ordföranden Ulf Adelsohn.

Värsta vintern på 150 år

De åtgärder som SJ sätter in för att förhindra det kaos som uppstod i vintras handlar bland annat om ökad kapacitet hos verkstäderna och fler avisningsanläggningar.

Enligt Jan Forsberg inleddes arbetet med åtgärdsprogrammet egentligen för närmare ett år sedan men har intensifierats efter den senaste rekordvintern, den värsta vinter Sverige haft på 150 år.

Också verkstadskapaciteten var en flaskhals i vintras. Tillsammans med underhållsleverantörerna ökas nu denna kapacitet. SJ har också krävt hos Trafikverket att banor och depåområden, där verkstäderna ligger, måste hållas snö- och isfria.

– Det är ingen mening med att hålla banorna isfria om man inte kommer in till verkstäderna med tågen för att underhålla dem, konstaterar SJ:s vd.

Under året har också alla tåg- och hjulaxlar bytts och dessutom skyddats med en teknik som gör att axlarna inte ska kunna slås sönder av allt grus och all sten som slår upp under tåget när stora ismängder lossnar under färd.

Extremt många djurolyckor

SJ drabbades dessutom under den snörika vintern av extra många viltolyckor, när älgar och andra djur sökte sig upp på banvallarna i sin jakt på föda. Bolaget har därför låtit konstruera om noskonerna på X 2000-tågen för att de bättre ska kunna undvika skador.

Resenärerna ska också om större problem uppstår kunna möta SJ-personal direkt på perrongerna.

Efter årtionden av eftersatt underhåll och brist på utbyggnad har det svenska järnvägsnätet kapacitetsmässigt inte fjärmat sig särskilt mycket från det som byggdes på 1800-talet.

– Vårt underhåll är i dag det sämsta i Europa med minst satsade kronor per kilometer. Så illa är det, säger SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn.

Även ny restidsgaranti

SJ inför inom kort en ny restidsgaranti. Den innebär att om ett tåg är mer än 30 minuter försenat får man halva kostnaden ersatt i form av ett värdebevis. Om tåget är mer än en timme försenat får man full ersättning. För nattåg gäller att man får hälften i ersättning om tåget är mer än en timme försenat och full ersättning efter två timmar, allt detta i forma av värdebevis.

Om man i stället vill ha pengar i ersättning får man 25 procent av kostnaden om tåget är över en timme försenat, oavsett tid på dygnet. Är förseningen över två timmar får man hälften av kostnaden för resan i pengar.

"15 hjul med sprickindikationer"

Arbetena med att kontrollera intercitytågens vagnshjul efter olyckan i Norge den 1 oktober, när ett sprucket hjul gjorde att en vagn välte, ska enligt SJ snart vara klart.

– Efter olyckan gick vi igenom alla vagnar och okulärbesiktigade dem och fann då inga synbara sprickor. Därefter har vi inlett röntgenkontroll av hjulen, där vi kan se om det finns några sprickor i innandömena. Vi har gått igenom 3 200 hjul och hittat 15 med sprickindikationer, säger Jan Forsberg.

Arbetet sker tillsammans med den norska haverikommissionen och hjulkontrollen ska vara klar i mitten av nästa vecka.