Statliga bolaget stoppar reklam
Publicerad 2012-09-26
Statligt bolag stoppar en kampanj mot tågkaoset
Den svenska tågtrafiken är en brännhet fråga.
Men kritik mot den avreglerade järnvägen är bannlyst från stationerna.
Aftonbladet kan i dag avslöja att statliga Jernhusen har stoppat en kampanj från fackförbundet Seko.
Försenade tåg, signalfel och frustrerade resenärer. Avregleringen av den svenska järnvägen har debatterats flitigt.
Nyligen försökte fackförbundet Seko, som organiserar många tåganställda, annonsera på stationer runt om i landet. Via en ironisk affisch ville man få ut budskapet att avregleringen gått för långt och att problemen drabbar både anställa och resenärer.
”Första gången”
Men Aftonbladet kan i dag avslöja att statliga Jernhusen, som äger tågstationerna, stoppade annonsen på grund av budskapet.
– Det är första gången det hänt oss, vi har kört betydligt tuffare kampanjer. Eftersom det är ett statligt bolag så borde Jernhusen värna yttrandefriheten. Nu undrar man vem de ska sätta munkavle på härnäst, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko.
På Jernhusen vidhåller man att kritik mot avregleringen inte hör hemma på tågstationer.
– Den här kampanjen kritiserar den marknad som vi själva och våra kunder verkar på. Den går stick i stäv med det uppdrag vi har och bedriver, säger pressansvariga Cecilia Granath.
”Förstår reaktionen”
Hon slår även ifrån sig kritiken om att statliga Jernhusen borde låta alla röster komma till tals.
– Vi gör en bedömning vid varje annonsering. Jag kan förstå att de reagerar. Men det här stärker inte järnvägens varumärke.
Men hur skadar en öppen debatt er och tågbolagen?
– Debatt är alltid nyttigt och relevant i sammanhanget. Men vårt bolag tycker att debatten kring avregleringen ska ske med politikerna i första hand.