Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Så stoppar du störande mobilsamtal

Publicerad 2014-10-03

I våras började telefonförsäljarna ringa våra mobiltelefoner.

Och nu ökar antalet anmälda mobilnummer i Nix-registret lavinartat.

– Branschen gillar det här, säger Jonas Edström som är ordförande i föreningen Nix-Telefon.

Hela 19 av 20 svenskar vill inte bli uppringda alls av telefonförsäljare. Och inte nog med att kritiken mot telemarketing redan är tuff:

Nu visar nya siffror att fler och fler spärrar sitt mobilnummer från oönskade säljsamtal.

Sedan möjligheten att få med sitt mobilnummer på blockeringslistan infördes så har 900 000 abonnenter registrerat sig.

– Vill man inte bli nådd på sin fasta telefon så vill man inte bli uppringd på mobilen för mobilförsäljning. Det är lätt att fatta det beslutet när man redan gjort det en gång, säger Jonas Edström som är ordförande i föreningen Nix-Telefon.

Men de 900 000 nixbeskeden får inte telefonförsäljningsbranschen att vrida sig i kriskonvulsioner direkt.

Inget problem för branschen

– Vi får tänka på att det finns 10 miljoner mobilabonnemang i Sverige så det är många som finns kvar, säger Jonas Nordström.

Det är inget jätteproblem för branschen att fler och fler spärrar deras hoppfulla samtal – tvärtom.

– Branschen är tacksam för att man talar om i förväg att man inte vill bli uppringd. Det är bättre än att ringa upp och skapa dålig kontakt för säljaren och dålig stämning hos mottagaren. Branschen gillar det här, säger Jonas Edström.

Seglar i motvind

Men samtidigt medger han att det ändå är lite motigt. Folkdomstolen verkar vara tydlig med sin dom: telemarketing är jobbigt och störigt.

– Vi seglar lite i motvind. Delvis på grund av att branschen har dåligt renommé, men vi försöker städa upp och få bort de oseriösa spelarna, säger Jonas Edström.