Ica-butiker fuskade med datummärkning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-05

Märkte om förpackningar

Felmärkt Uppdrag Granskning avslöjar att ett antal Ica-butiker har fuskat och gett köttfärsen ett nytt bäst före-datum. Färsen på bilden har dock ingenting med datumfusket att göra. (Arkivbild).

Butikernas kyldiskar är välfyllda inför julen och miljonbelopp är i rullning när konsumenterna förbereder julborden.

Men i kvällens avsnitt av Uppdrag Granskning avslöjas att kunderna luras.

Förpackningar med köttfärs märks om och fusket är systematiskt.

Journalisten Janne Josefsson.

Bakom kulisserna hos landets största matbutiker finns ett systematiskt fusk.

När Uppdrag Granskning tog sig en titt bakom köttdisken på fyra Ica-butiker i Stockholm, visade det sig att butikerna hade märkt köttfärsen så att den ser en dag färskare ut än den är.

– Det är ett systematiskt fuskande. De bilderna ni får se i kväll kommer få det att vända sig i magen på er. Här har vi en koncern som ständigt pratar om kvalitet, som ska vara spjutspeten i svensk handel, säger journalisten Janne Josefsson till aftonbladet.se.

Valde på måfå

Reportageteamet som besökte Ica Maxi-butikerna i Nacka, Haninge, Södertälje och Botkyrka hade med sig en dold kamera.

– Vi fick ett tips om Ica Maxi i Haninge. De andra butikerna valde vi fullständigt på måfå, berättar Janne Josefsson.

De köttfärspaket som hade utgångsdatum samma dag märktes av teamet. Nästa dag kunde de konstatera att samma köttfärs såldes igen dagen därpå. Men då var förpackningen ommärkt med ett nytt, framflyttat datum.

”Varje handlare är ansvarig”

Ica ser mycket allvarligt på dessa uppgifter, meddelar de i ett pressmeddelande. Att märka om kött med nytt datum är "oacceptabelt och strider mot ICAs kvalitetspolicy, Svensk Dagligvaruhandels branschriktlinjer och Livsmedelslagen".

– Varje handlare är ansvarig för att kontrollen fungerar i butiken. Det som har skett är inte förenligt med ICA-handlarnas ansvar gentemot Icas kunder, och inte heller gentemot ICA som kvalitetsgarant. ICAs kunder ska kunna förvänta sig säkra och korrekt märkta varor i ICA-butikerna, säger Peder Larsson, vd för ICA Sverige.

”Sparkar nedåt”

Enligt Ica har deras kvalitetsansvarige under den gångna helgen gått igenom rutinerna med de butiker som pekas ut i programmet. Man har även skickat ut intern information till alla butiker och hela koncernen för att göra alla uppmärksamma på att man alltid ska följa märkningsreglerna.

Janne Josefsson menar att Ica-koncernen nu svära sig fria och sparka nedåt. Han berättar att en ägare ska ha uppgett att en anställd på eget bevåg hade paketerat om köttet i en av butikerna.

– Men vem skulle vinna på det? Folk är inte dumma, när de ser detta kommer de att förstå hur det går till. Det här handlar om pengar, annars skulle man inte paketera om köttet. Anställda vi har talat med säger att det är en kultur inom Ica att göra på det här sättet, säger Janne Josefsson.

Uppdrag Granskning sänds på SVT klockan 20.00 i kväll.

ANNONS