Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Priset på diesel skjuter i höjden

Publicerad 2012-09-08

Bränslet blir minst 80 öre dyrare

Kostsam soppa Jacob Sandberg, 50, från Uppsala kör en dieseldriven BMW i tjänsten, men kan tänka sig att byta om priset skulle stiga. ”Då får man tänka om. Jag har kört på både bensin och etanol tidigare. Man väljer det som är billigast”, säger han.

Nya EU-regler ska strama åt svavelutsläppen till havs.

Då riskerar dieselpriset att skjuta i höjden.

– Enligt våra beräkningar kommer priset att stiga med minst 80 öre, säger Jonas Frycklund på Svenskt Näringsliv.

Från och med januari 2015 införs nya striktare restriktioner kring utsläppen av svavel till havs. Fartygen som i dag drivs av så kallad bunkerolja, med höga halter svavel, tvingas då gå över till diesel.

Reglerna gäller norra delen av EU, Östersjön och Nordsjön. Men även kusterna längs stora sjöfartsnationer som Kanada, Ryssland och USA.

Kan bli ännu dyrare

En ny undersökning från Sweco, gjord på uppdrag av branschorganisationen Svenskt Näringsliv, visar att den stora åtgången av diesel till havs även kommer att påverka dieselmarknaden på land.

– Enligt de beräkningar som gjorts kommer den ökade efterfrågan att resultera i en prisökning på 80 öre per liter, säger Jonas Frycklund, ekonom på Svenskt Näringsliv.

Om det uppstår problem med att få fram tillräckligt stora mängder ren diesel kan priset stiga med ytterligare 30 öre.

Slår hårt mot bönder

– Det finns ny teknik för att rena bunkeroljan, men den är inte tillräckligt utvecklad än. Fartygen har inte en chans att hinna få fram lösningar som klarar miljön ute till havs på så kort tid, säger Jonas Frycklund.

Branschorganisationen befarar att kraven kommer att slå hårt mot exportindustrin, som får betydligt dyrare transportkostnader.

– Men det riskerar ju ­också att slå hårt mot exempelvis lantbrukare och ­vanliga bilister som använder diesel­bilar, säger Frycklund.

Miljöminister Lena Ek (C) förstår kritiken från Svenskt Näringsliv, men påpekar att det nya regelverket är en internationell uppgörelse, vilket väger tungt i miljösammanhang.

Viktigt för miljön

– Det är då vi har störst chans att påverka miljön positivt. Att dessutom 50 000 människor årligen drabbas av sjukdomar kopplade till luftföroreningar är något vi ser allvarligt på. Om sjöfartsutsläppen skulle fortsätta i den takt vi ser i dag kommer de att överstiga alla utsläpp på land redan under 2020. ­Därför är de här reglerna viktiga.

Renare drivmedel

I kommissionens utredning finns inget som pekar på höjda dieselpriser, enligt Ek.

– Kommissionen kunde inte se något som tyder på att dieselpriserna kommer att stiga. Däremot ser vi att teknikutvecklingen för renare drivmedel inom ­sjöfarten pågår för fullt, säger hon.