Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Julmust gör succé i Coca-Colas hemland

Uppdaterad 2018-12-21 | Publicerad 2001-12-08

"Det här är ju gott " Sa du att det hette Djuulmost?"

LOS ANGELES

I Sverige står sig julmusten starkare än någonsin i konkurrensen med Coca-Cola.

Också i USA torde den kunna slå sig fram.

I alla fall att döma av de reaktioner som amerikanerna gav när Aftonbladet i går bjöd på den svenska juldrycken på gatan i Burbank, Kalifornien.

Mustfrälst Leo Orange är en trogen julmustkund. Han är gift med en svenska, så de brukar ha must varje jul, och han tror att drycken kan slå igenom i USA - med rätt marknadsföring.

- Mm " Det här är ju gott. Vad sa du att det hette "? Djuulmost? Det skulle jag köpa om det fanns i affärerna.

Chelsea Martin, 17, gör direkt efter smaktestet utanför Ikea tummen upp.

Då har mindre än en minut passerat sedan hon med tvekan och en stor portion misstänksamhet tagit emot den mörka drycken försedd med tomteetikett.

"Innehåller det ingen alkohol?"

Hennes bror Parker Martin, 21, spärrade förskräckt upp ögonen och tog två kliv bakåt när hans syrra satte flaskan till läpparna mitt i solljuset bland palmerna.

Men efter hennes positiva omdöme var han snabbt framme för att stjäla sig en klunk.

Hans betyg var dock något svalare.

- Det är som läsk blandat med Captain Morgan " du vet "rom.

- Innehåller det verkligen ingen alkohol "? Det hade jag kunnat svära på.

Han studerar innehållsförteckningen noggrant. Sen kommer han med domen:

- Det skulle nog smaka bättre spetsat med lite sprit.

Trots omdömet tar han med sig flaskan när han går.

Vill gärna dricka året om

En som inte tycker att julmusten behöver några tillsatser är Thousand Oaks-professorn Leo Orange, 46.

- Jag är gift med en svenska och det är genom henne jag kommit i kontakt med julmust. Nu köper jag den varje jul. Det är kul med en dryck som kommer från en annan tradition. Jag skulle för övrigt gärna dricka den under andra perioder på året.

Orange tror inte att det skulle vara några problem att få amerikanerna att ta till sig julmusten.

- Det handlar bara om marknadsföring.

Vad tycker ni efter att ha smakat på julmusten?

Magnus Sundholm, Los Angeles

Följ ämnen i artikeln