Uppsalapoeten debuterar med en bok om våld, sex och kärlek
Uppdaterad 2020-02-26 | Publicerad 2020-02-18
Våldsam kärnfamiljsdynamik, makt, sex och vår oförmåga att älska varandra står i centrum för Arazo Arifs lovprisade debut, ”Mörkret inuti och fukten”.
Debuten, som har kallats blodfläckig, drypande äcklig och kyligt vacker, har hyllats av en samstämmig recensentkör. "Mörkret inuti och fukten", som nyss utkommit på Alfred Bonniers förlag, är en 93 sidor lång diktsvit som tog fem års arbete att få klar och utforskar ämnen som misshandel, ensamhet och sexuell ambivalens.
Bakom den omtalade debuten står Uppsalabördiga Arazo Arif, 28. Poeten, manusförfattaren och konstnären växte upp i Gottsunda innan hon vid sju års ålder flyttade till Upplands Väsby med sin familj. Till Uppsala återvände hon under studietiden. Det var här skrivandet började på allvar.
— När jag började skriva ”Mörkret inuti och fukten” för fem år sedan var det ett helt helt annat projekt. Det var mer som ett körverk, med många olika röster. Tematiskt så kretsade det också kring sex och sexualitet, en viss sexuell ambivalens om man kan kalla det så. Alltså, sex som inte enbart initieras av sexlust.
Sex som vapen
Några år fick skrivprojektet smälta samman med ett annat verk som Arazo Arif, jobbade på, en skildring av våldsam kärnfamiljsdynamik, och debuten som utforskar de gemensamma nämnarna hos våld intimitet och våld började ta form. Att sviten både fick vila i perioder och ta tid tror Arif gynnade projektet. Me Too, som inträffade mitt under arbetets gång, kom också att färga skrivandet.
– Me Too resonerade med det här projektet. Just dessa vittnesmål om subtila former av förtryck och makt i relationer mellan människor... Om hur sex kan användas som ett vapen och hur det kommer sig att någon som blivit utsatt för någonting kan fortsätta ha en relation med sin förövare. De frågorna, den debatten och diskursen påverkade också arbetet.
Romantisk bild av Uppsala
Nu bor Arazo Arif i Stockholm, men poeten har en varm anknytning till Uppsala.
– Jag har en väldigt romantisk bild av barndomens Uppsala. Svandammen, äppelträden, att cykla till kolonilott och odla på sommaren. Sen kom jag tillbaka till Uppsala när jag började plugga vid universitetet.
Här startade hon den feministiska tidsskriften Verkligheter och uppträdde med estradpoesi på Reginateatern.
– Samtidigt trodde jag att jag skulle bli diplomat, jobba med något samhällsnyttigt, haha. Men min kompis såg att jag var kreativ i mitt lilla rum och uppmuntrade mig att söka mig till någon folkhögskola. Det var helt otänkbart för mig då, jag var så uppslukad av att jag skulle befinna mig i det akademiska rum och fattade inte grejen med folkisar. Men sen tog jag uppehåll och började på Biskops Arnö. Då blev det blodigt allvar.
Det var på Biskops Arnö som grunden till debuten lades. En debut som ramats in av samma inflammerade ord som i den här artikeln, när den omtalats: våld, sex, makt. En inramning som Arif egentligen skyggar inför.
– Det blir förenklande, men jag fattar, medialt behövs en hisspitch.
Har du ingen hisspitch?
– Boken är mer som en undersökning än ett påstående. Min förläggare formulerade en paroll: Om kärlek, sex och våld är delar av samma sak: hur ska vi då kunna älska varandra? Den är en undersökning av den fula sidan av det vi kallar kärlek.