Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Orvar

Reduktionsplikten granskad – har drivit upp priserna

Publicerad 2023-06-20

Biodrivmedel har blivit dyrare att ta fram.

Det riskerar att drivmedelsleverantörer väljer att betala straffavgift istället för att blanda in biodrivmedel.

Det visar bland annat Riksrevisionens granskning av reduktionsplikten.

Riksrevisionen har granskat lagen som den ser ut i dag – att den ska höjas årligen fram till 2030. Men enligt Riksrevisionen är inte detta möjligt.

– På några års sikt kommer det inte gå att blanda in så mycket biodrivmedel som reduktionsplikten föreskriver, säger revisionsdirektör Peter Jörgensen till TT.

Det beror på att de regler och den teknik som finns i dag inte tillåter så stor andel biodrivmedel som riksdagen beslutat.

Reduktionsplikten kan bidra till klimatmålen

Samtidigt visar granskningen att reduktionsplikten kan bidra till att Sverige når sina klimatmål. Det är en billig åtgärd som få ner växhusgasutsläppen, jämfört med andra åtgärder inom transportsektorn.

Riksrevisionen menar också att det lett till större fördelningseffekter än vad regeringen räknat med, eftersom att landsbygden i regel påverkas mer av dyrare bränsle.

Blivit dyrt med biodrivmedel

De senaste åren har det blivit dyrare att ta fram biodrivmedel. Det riskerar att drivmedelsleverantörerna väljer att betala straffavgift istället för att blanda in biodrivmedel.

– Om inte de får tag på råvarorna för att de går till reduktionsplikten i Sverige, då använder de i många fall exempelvis fossila alternativ, säger Peter Jörgensen.