Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gustav Adolf

Radhusområdet får ingen post – Mats, 76, får åka sex kilometer

Efter Postnords nya beslut – tvingas ta bilen till postkontoret

Publicerad 2023-11-24

Mats Tibbelins brevlåda har stått på samma plats i nästan 50 år.

Inget med vägen har ändrats, men nu får han inte längre sin post till dörren.

– Brandkåren kommer in här men inte postbilarna. Det är absurt, säger han.

I det familjetäta radhusområdet i Sollentuna har Mats Tibbelin, 76, bott sedan det färdigställdes för snart 50 år sedan. Lika länge har brevlådan suttit utanför huset.

Men 2021 ändrades allt.

Samhällighetsföreningen i Sollentuna där Mats Tibbelin ingår fick då ett meddelande från Postnord.

– Det stod att vi hade sex månader på oss att flytta våra brevlådor. De skulle sättas i lådsamlingar och då förklarade vi för Postnord att det inte går då vi är bundna av ett anläggningsbeslut, så vi får inte bara sätta upp postlådor hur som helst.

Enkelt förklarat handlar det om att en samfällighet där Mats Tibbelins hus ingår lyder under Lantmäteriet. För att göra ändringar krävs att man ansöker om ändringar av anläggningsbeslutet – något som både är kostsamt och kan ta lång tid.

”Jag kommer inte ge upp” säger Mats Tibbelin.

160 hushåll drabbade

– I en samfällighet måste alla medlemmar betala gemensamma kostnader så om vi får en ändring måste även de som får post i dag betala kostanden för den. Sedan ska det byggas en ställning och sättas upp brevlådor. Något även vi i hushållen måste bekosta.

264 hushåll ingår i samfälligheten. Totalt berörs 160 hushåll av ändringen.

– Vi har försökt förklara för Postnord att vi inte kan bryta mot lagen. För om vi sätter upp postlådor utan tillstånd så räcker det att en person klagar så måste vi riva allt.

Medan intervjun pågår passerar en av Postnords blå bilar i området. Längs med den bredare gatan syns hur brevbäraren stannar, kliver ur bilen och delar ut post. Däremot undviks de mindre gatorna där Mats Tibbelin bor.

I stället får han och de övriga 159 hushållen nu åka sex kilometer enkel resa till närmaste postkontor för att hämta ut sina brev.

– Jag har gjort det till en rutin att åka dit två gånger i veckan. På tisdagar när jag handlar och på fredagar inför helgen. Mest rädd är jag för att missa kallelser till sjukvården.

Mats Tibbelin tvingas köra sex kilometer för att hämta sin post.

Föreslagit sex platser

Inledningsvis menar Mats Tibbelin att Postnord hade synpunkter på den vägbom som skiljer hans gata från den större gatan.

– Vi erbjöd oss då att ställa upp bommen men då sa Postnord att gränderna är för smala. Jag ifrågasatte då varför brandkåren kan köra där men inte postbilarna, men det fick jag inget svar på. I stället hävdar Postnord att detta är ett arbetsmiljöproblem.

Något som Mats Tibbelin starkt ifrågasätter.

– Du får köra in med bil här. Det handlar inte om att du ska köra rally. Och vi får fortfarande morgontidningen i brevlådan så de kommer uppenbarligen fram här.

Upprinnelsen till Postnords krav handlar om att det skickas färre brev i dag, däremot större paket, vilket kräver större fordon.

– Men du får ändå inte skicka paket tyngre än två kilo hem, så de flesta paket måste du ändå åka till ett utlämningsställe för att hämta upp, säger Mats Tibbelin.

Postnord har enligt egen utsago föreslagit sex alternativa platser i området där lådsamlingar skulle kunna upprättas.

Postnord svarar att det är ett ”exceptionellt läge”.

”De kallar det för Moment 22”

– Men de måste förhandla med samfällighetens styrelse, som måste upplåta marken, och det har de inte gjort. Om man inte kommer överens då så gäller utdelning i de befintliga brevlådorna och jag tror att det är därför som detta inte har blivit av.

– Post- och telestyrelsen kallar detta för moment 22. Jag menar att de får kalla det vad de vill, men jag får ändå ingen post, säger Mats Tibbelin.

Vad ser du för lösning på det här?

– Jag anser att Postnord har lagt upp det här fel. Hade de kommit till oss och sagt att vi behöver rationalisera postutdelningen, och frågat om kan vi hitta en gemensam lösning så hade det varit annorlunda. Vi ska renovera våra garage och kommer då att behöva söka ändring i anläggningsbeslutet och då hade vi kunnat ta med lådsamlingarna. Men det ligger 2,5 år framåt i tiden och det är för lång tid menar Postnord. Vi hade en åtgärdsplan som vi presenterat men som de inte godtog.

Så vad tänker du om den här David mot Goliat-situationen?

– Det känns som att Postnord har bestämt sig, att de ska vinna till varje pris. Men det bekommer mig inte det minsta. Det gör mig nästan bara mer förbannad och beslutsam om att jag inte kommer att ge upp. Det krävs mer för att jag ska ge mig.

– Jag har 160 stycken som supportar mig i detta, som beundrar att jag orkar hålla på.

Postnord: Exceptionellt länge

Henrik Ishihara på Postnords presstjänst säger att diskussionerna påbörjades i november 2021, men att man ännu inte nått fram till en lösning.

– Bakgrunden är att vi ser över arbetsmiljön och trafiksäkerhetsmiljön för våra medarbetare. Det handlar om att säkerställa att inga olyckor sker. De här gränderna är väldigt trånga, det är dålig sikt och det går inte vända på ett trafiksäkert sätt.

Han konstaterar att i ”97 procent av fallen så löser man det här i rimlig tid”, men att man i det här fallet inte har några andra alternativ.

– Just det aktuella ärendet har pågått i två års tid, vilket är exceptionellt länge.

– Jag kan inte kommentera föreningens arbetssätt, men vi har gett dem sex olika placeringsförslag och de har tackat nej till alla.

Han förklarar att utdelningsstopp är det sista steget, något som Postnord helst vill undvika, men att det inte har varit möjligt i det aktuella fallet.

– Nästan i alla andra fall har det löst sig relativt snabbt. Varför det har dröjt just i det här ärendet är ingenting vi har insyn i, säger Henrik Ishihara.

Följ ämnen i artikeln