Centern erkänner nederlag om betyg

Publicerad 2014-03-24

"Vi har fått ge oss på den frågan"

Plötsligt bytte alla Allianspartier fot i betygsfrågan – utom Folkpartiet.

Centerpartiets skolpolitiska talesperson Ulrika Carlsson erkänner:

– Vi har fått ge oss på den frågan.

Fram till i dag ville Folkpartiet ha betyg från årskurs fyra och Moderaterna från årskurs tre, medan Centerpartiet och Kristdemokraterna ville ha betyg från årskurs sex. Nu är plötsligt alla eniga om att årskurs fyra är rätt nivå att börja på.

Centerpartiets skolpolitiska talesperson Ulrika Carlsson håller med om att det är ett nederlag, men säger:

– Man får ge och ta när det gäller att komma överens. Vi har till exempel drivit bland annat kravet på 10-årig grundskola sedan slutet av 1990-talet, och nu äntligen har vi ett bredare stöd för det.

För två år sedan var du helt emot betyg från årskurs fyra. Varför är det okej nu?

– Det är inte så att jag tycker det plötsligt. Vi har fått ge oss på den frågan, säger Carlsson.

”Har inte drivit det här”

Kristdemokraternas skolpolitiska talesperson Annika Eclund säger:

– Vi har inte drivit det här, det är något vi har fått gå med på. Sedan säger jag inte att det är fel, med betygen blir elevens situation tydlig och man kan sätta in stöd tidigare. Men jag tycker att man kunde ha bromsat reformtakten lite. Vi har inte ens utvärderat betyg i årskurs sex än, de barnen fick sina betyg första gången förra julen.

Eclund poängterar att KD som tack för sitt stöd till betyg i fjärde klass har fått igenom fler speciallärare och extern rättning av nationella prov.

Skolforskare som Aftonbladet har talat med är både positiva och negativa till tidigare betyg:

– Att man tar betygssättandet längre ner i årskurserna leder i viss mån till en ändrad undervisningspraktik. Det blir en redovisningskultur, där tester blir styrande för undervisningen. Många lärare beskriver att glädjen i lärandet försvinner när allt ska mätas, säger Åsa Hirsh, filosofie doktor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

De blir förlorarna

Christina Cliffordson, professor i pedagogik på Högskolan Väst, säger:

– De som förlorar på det om man ger betyg rakt av är resurssvaga barn. Men en positiv effekt är att lärarna måste visa var svagheterna finns. Och om regeringen vill införa betyg från årskurs fyra, då måste man också skjuta till resurser så att man kan ta hand om det man upptäcker.

Så du ser en chans att betyg från fyran leder till ökade resurser?

– Det borde göra det. Man måste ge lärarna möjlighet att ärligt kunna säga att "nu ska vi hjälpa dig på det här viset".

Anna Sjögren, forskare vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, ser en risk att betyg från fjärde klass kan innebära en knäck för självförtroendet hos många elever:

- Nuvarande betygssystem betonar barns svagheter, eftersom den svagaste prestationen blir styrande för betyget. Det oroar mig.

ANNONS