Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Superteknik ska bärga vraket

Publicerad 2013-09-16

Ingen person går i närheten
under räddningsoperationen

Han har världens svåraste bärgning i sin hand.

Upprätningen av vraket leds från ett kontrollrum med 11 experter.

– När vi väl inlett operationen finns ingen möjlighet att stoppa den, säger den sydafrikanska bärgningsexperten Nick Sloane.

Vid niotiden gick starskottet för räddningsoperationen som, enligt Nick Sloane, satt igång väldigt krafter.

– Vi är tvungna att slutföra den vad som än händer, sa han inför bärgningen.

Planerats i ett år

De sedan ett år planerade momenten som på cirka tio timmar förväntas räta upp Costa Concordia styrs från ett kontrollrum som vilar på en plattform mittemot fartygets för.

Åtta tv-monitorer följer hur de inprogrammerade stegen går och om något oförutsett händer.

Inför dagens insats intygade Sloane att det var 100 procent troligt att allt skulle gå bra, men underströk att överraskningar var väntade.

– Det finns många faktorer vi inte känner till. Vi har gjort många antaganden, sa han till tidningen Times.

Det är Nick Sloane som i samarbete med företaget Titan Micoperi dirigerar manövern som kallas "parbuckling", upprätningen av vraket.

Klockan nio gavs ordern

Och klockan nio gav han order om att aktivera första kommandot.

Från kontrollrummet ska under dagen förhoppningsvis också hydraulpumparna aktiveras och signaler öppna och stänga cisternerna som när de når havsnivå ska fyllas med vatten.

Teamet i kontrollrummet består förutom den 52-årige sydafrikanska experten av 11 tekniker, var och en ansvarig för olika delar av operationen, bland annat barlasten och monstertyngdlyfterna.

Fem kameror med mikrofoner, installerade på Concordias högsta brygga, ska kontinuerligt mata kontrollrummet med fakta om hur arbetet fortskrider.

I en annan central, kallad "räddningsrummet" kommer ett större antal andra tekniker att följa arbetet via skärmar och assistera om något går fel.

Miljöexperter övervakar

Parallellt med bärgningsarbetet finns miljöexperter som övervakar att giftiga ämnen och gaser som bildats inne i fartyget inte sipprar ut och riskerar att förorena havet i området.

En av de största riskerna med en misslyckad operation befaras vara att tonvis med ruttet kött och andra organiska rester som finns ombord på Costa Concordia ska frigöras.

Surfar du i mobilen? Klicka här för att se grafiken på Costa
Concordia

ANNONS