Festis smakade dåligt – innehöll slemklump

Uppdaterad 2014-01-19 | Publicerad 2014-01-18

Aminattas sexåriga brorsdotter tyckte att Festisen smakade illa.

Ur förpackningen klämde hon sedan en slemklump.

– När flickan såg detta började hon gråta och spy, säger Aminatta.

Aminatta och hennes sexåriga brorsdotter köpte med sig ett par Festis med smultronsmak från matvarubutiken Coop i Farsta i södra Stockholm tidigare i dag.

Flickan svepte direkt två förpackningar.

Men när hon började på den tredje tog det stopp.

– Hon sa att den inte smakade som den andra. Jag tyckte att hon bara inbillade sig. När hon säger till mig en andra gång smakar jag och känner att den smakar underligt, säger Aminatta.

Fick domningar i tungan

Enligt Aminatta smakade smultrondrycken kokos och likör.

När de tryckte på tetraförpackningen kom det först en missfärgad blåaktig vätska.

– Sedan blev det stopp. Det kom ett slajmliknande grönt klet. Då pressade jag ännu mer och tillslut kom klumpen ut.

6-åringen blev då helt förtvivlad.

– Hon började gråta och spy. Hon kände att hennes tunga domnade och hon hostade jättemycket för att hon hade ont i halsen.

De har ingen aning om vad klumpen var för någonting. Festisen borde dock inte vara gammal. Utgångsdatumet var den 9 juli 2014.

Aminatta fick pengarna tillbaka av matvarubutiken, men det räcker inte, menar hon.

– Jag blev väldigt upprörd, speciellt när det gäller ett barn. Hon säger att hon aldrig kommer dricka saft igen. Hon ska inte behöva känna rädsla.

Vill analysera slemklumpen

Carlsberg beklagar det inträffade och vill nu utreda vad som har hänt.

– Det är jättebra att du uppmärksammar oss på det här. Hon ska självklart vända sig till vår konsumentservice. Vi behöver göra en analys, vilket vi vill göra så snart som möjligt för att se vad det kan vara. Innan vi har gjort det är det väldigt svårt att spekulera om vad det är, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg.

Han kan inte minnas att Carlsberg haft något liknade problem med Festis tidigare.

– Vi får titta på produkten i fråga, göra en analys och självklart gå till botten med det här och undersöka om det gäller fler produkter och agera efter det, säger Henric Byström.