Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Aftonbladet vann Guldmobilen - igen

Publicerad 2013-11-07

Mobilchefen avslöjar: Så vinner mobilsajten också nästa år

Från vänster Henrik Tengelin, utvecklare, Lena Widman, redaktionell mobilchef, Christina Nordh, redaktör, Johan Åsén, mobilchef, Karl Novalli, redaktör, och Marica Finnsiö, redaktionschef

Aftonbladet vann i kväll den prestigefyllda Guldmobilen.

Tidningen Mobils läsare har röstat fram Aftonbladet – och nu fortsätter storsatsningen.

– Vår nya mobilsajt tillhör det mest framgångsrika vi någonsin gjort, säger chefredaktör Jan Helin.

Priserna har regnat över Aftonbladets mobilsajt ända sedan priset instiftades år 2000.

Under Mobilgalan på Berns Salonger vann Aftonbladet i kväll Guldmobilen som årets mobila nyhetstjänst.

Det är femte gången nyhetssajten vinner det prestigefyllda priset.

– Det är alltid lika roligt att vinna. Mobilen förändras så fort så det gäller att ligga i framkant hela tiden och våga ta nästa kliv, säger mobilchef Johan Åsén.

Läsarna avgjorde

Han framhåller att priset känns extra stort just för att det inte är en expertjury som har avgjort vem som ska vinna. Det är tidningen Mobils läsare som har röstat – och valt Aftonbladet.

– Jag är jätteglad. Det är det enda och det finaste priset som finns i Mobilsverige i dag kring nyhetstjänster, säger Johan Åsén.

Den 6 maj i år lanserades Aftonbladets nya app och mobilsajt. Det tros vara en stor del av förklaringen till att Aftonbladet vinner i år igen.

– Vår nya mobilsajt tillhör det mest framgångsrika vi någonsin gjort. Ett jobb i världsklass av hela teamet. Det är mycket glädjande att våra användare och vår bransch ger oss den här bekräftelsen i form av Guldmobilen, säger chefredaktör Jan Helin.

Lena Widman, Aftonbladets redaktionella mobilchef, lyfter fram att sajten är ett samarbete mellan IT-avdelningen och redaktionen. Tillsammans med läsarna har de utvecklat appen till det den är i dag.

– Vi är snabbast och vi gör allt vi kan för att ge svar på frågor om både stora och små nyheter. Till exempel hade vi bevakningen av stormen Simone under hösten som slog besöksrekordet både i mobilen och totalt online, säger Lena Widman.

Och så ska Aftonbladet vinna nästa år...

För att säkra vinsten också nästa år fortsätter nu Aftonbladet sin satsning på mobilen.

Och redan nu kan Lena Widman avslöja vad som blir nästa stora nyhet.

– Det är många spännande saker på gång. Bland annat kommer vi att satsa mer på live och att ta hand om podlyssnandet. Vi kommer att lansera en integrerad podspelare i appen, säger Lena Widman.

Hon fortsätter:

– Det viktiga är att vi är i en ständig dialog med läsarna för att förbättra oss. Det är viktigt att vi tar fram allting tillsammans.