Ligor och missbrukare saboterar för tågen

Publicerad 2014-10-03

Senaste veckan har tågtrafiken drabbats av tågstopp efter kopparstölder.

Vid tidigare stölder har en man dött och flera brännskadats svårt.

– Det är främst missbrukare och ligor från öststater som ligger bakom stölderna, säger polisen Mattias Forssten, nationellt sakkunnig gällande metallstölder.

Kopparen finns i de jordkablar i marken som leder växlar och signaler. De strömförande kablarna längs spåret har en spänning på 16 000 volt. Det är förenat med livsfara att stjäla koppar från järnvägen.

Till och med augusti har det skett 163 kopparstölder från järnvägen i år, enligt Trafikverket.

– Den totala kostnaden för vad det kostar att reparera och förebygga stölder är på ungefär 7 miljoner kronor om året. Men den totala samhällskostnaden är tio gånger högre, säger Monica Näslund på Trafikverket.

Mälardalen hårt drabbad

Under gårdagen stod tågtrafiken mellan Västerås och Stockholm stilla på grund av en kopparstöld. Tågtrafiken drabbas hårt av stölderna med inställda och försenade tåg. Värst drabbat den senaste tiden har varit Mälardalsområdet.

Orsaken till stölderna är att världspriset på koppar har mer än fördubblats de senaste tio åren.

– Det är inget du stoppar i ryggsäcken utan det krävs fordon att lasta kopparen på. Det kan röra sig om ett antal hundra kilo om de är på rätt plats vid rätt tid, säger Mattias Forssten, nationellt sakkunnig gällande metallstölder hos polisen.

”Missbrukare och ligor”

Tjuvarna gräver, hugger och skär för att komma åt metallen. Enligt Forssten finns det två typer av koppartjuvar.

– Den första är missbrukare som säljer till oseriösa skrothandlare för att finansiera sitt missbruk. Den andra, som är nyare och växande, är ligor som många gånger kommer från Öststater. Antingen säljer de kopparen till lokala skrothandlare eller så tar de med kopparen ut ur landet.

Ligorna är en del av organiserad brottslighet där nyckelpersoner också kopplas till bidragsbrott och människohandel.

– De som stjäl kopparen kan ha blivit hitlurade med löfte om ordentliga jobb men så är det något annat som väntar, säger Mattias Forssten.

2010 omkom en 32-årig man och en 55-åring skadades svårt under ett försök att stjäla järnvägskabel i skånska Mörarp. Flera personer har också hittats brännskadade i diken vid järnvägsrälsen.

– Trenden är att antalet tillgrepp minskar något men mängden koppar de får med sig ökar, säger Mattias Forssten.

Ökad bevakning

Det är omöjligt för Trafikverket att bevaka all järnvägsräls. Men runt omformarstationer och teknikhus sätts nu staket och larm och annan bevakning. En del kabel byts ut mot aluminium och kopparkablar märks för att de ska bli svårare att sälja och lättare att identifiera.

– Stölderna ställer till väldigt, väldigt mycket problem för de som åker tåg. Dessutom är det farligt arbete för de som ska reparera skadorna, säger Monica Näslund.