Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Bankkunder kan bli blåsta

Publicerad 2012-04-01

Den här rutan möts vissa av kunderna av.

Den falska nätbankssidan lurar dig att lämna ut kortnummer och pinkod.

I natt gick storbankerna ut med en skarp varning för den nya attacken.

– Det kändes riktigt obehagligt, säger Tommy Hallingström, 25, som är en av de drabbade.

Tommy Hallingström, 25, genomskådade bankbedragarna.

Hittills är det kunder hos SEB, Nordea och Swedbank som utsatts för bedrägeriet.

Enligt it-säkerhetsexperten Anders Nilsson handlar det om ett ondsint ­datorvirus, en så kallad trojan, som just nu sprids via internet.

Viruset gör att kunderna hamnar på en falsk sida när de försöker logga in i sin nätbank.

– Tusentals personer är drabbade, baserat på hur många det är som hört av sig till oss, säger Anders Nilsson på Eurosecure.

Okänd ruta

SEB-kunden Tommy Hallingström från Jönköping skulle kontrollera sitt kontoutdrag vid 21-tiden i går kväll.

Men efter att han klickat på ”logga in” dök en okänd ruta upp. Där ombads han fylla i kortnummer, cvv-kod, pin-kod och giltighetsdatum.

– Jag tänkte direkt att det var ett bedrägeriförsök, säger Tommy Hallingström.

– Det var olustigt. Det kändes som att någon kunde se vad man gör på datorn.

”Det var olustigt”

SEB har känt till bedrägeriförsöken sedan en vecka. Flera kunder har hört av sig till banken.

– Vi vill varna våra kunder för att aldrig lämna ifrån sig någon information på det här sättet, säger presschefen Anna Helsén.

Hon känner inte till ­någon kund som förlorat pengar – men lovar att de som drabbas ska bli ersatta.

– När det gäller bedrägerier är vår policy att hålla kunder skadeslösa, säger Anna Helsén.

Stängde av datorn

Swedbank fick i går samtal och mejl från kunder som råkat ut för samma bluff.

En Swedbank-kund ­berättar för Aftonbladet:

– När jag skulle logga in kom jag direkt till den här rutan där jag uppmanades att lämna mitt kreditkortnummer. Jag förstod att det var en bluff och stängde ner.

Under de senaste dagarna har oroliga kunder hört av sig också till Nordea.

– Det är ett antal kunder som har hört av sig till oss om de här problemen. Men vad jag vet har ingen kund blivit av med några pengar, säger Henrik Edström, pressansvarig på Nordea.

Lömskt program

Anna Sundblad, presschef på Swedbank, uppmanar alla som råkar ut för ­bedrägeriet att aldrig lämna ut kort- eller kontonummer.

– Det här är inte ett sätt som banker någonsin kommunicerar med sina kunder på, säger hon.

Enligt Anders Nilsson är det nya viruset så lömskt och avancerat att moderna antivirusprogram kan ­missa det.

– Det tar sig djupt in i ­systemet och ändrar ständigt skepnad. Därför är det mycket svårt att upptäcka, säger han.