Miljonkampanj – mot Stefan Löfven

Publicerad 2014-03-24

Besöksnäringens branschorganisation Visita kampanjar just nu intensivt – mot Stefan Löfven.

Tio miljoner kronor plöjs ner i annonser, vykort och lobbyinsatser för att förmå Socialdemokraterna att återta löftet om att skrota sänkt restaurangmoms och arbetsgivaravgifter för unga.

– Jag ser det som en partsinlaga för Alliansen, säger Jan Larsson, valledare (S).

Visitas vd Eva Östling anser att det är fel att koppla organisationen till Alliansen.

Att den fackliga organisationen LO kampanjar för Socialdemokraterna är väl känt. Mindre känt är det faktum att Visita, besöksnäringens arbetsgivarorganisation, nu kampanjar mot Socialdemokraterna.

Organisationen har avsatt tio miljoner till en omfattande kampanj med fokus på det man kallar "dubbelstöten, hotet om en fördubblad restaurangmoms och fördubblade arbetsgivaravgifter för unga". Och bakgrunden är S planer på att slopa åtgärderna till förmån för stärkt utbildning och ungdomskontrakt om man vinner valet i höst.

– Det är ett mycket kraftigt hot mot vår bransch, de här åtgärderna har påverkat vår bransch otroligt positivt, säger Eva Östling, Visitas vd.

Vykort till Löfven

För att försöka förmå S att ändra inställning satsar nu Visita tio miljoner kronor på en kampanj på temat "dubbelstöten".

Den består av annonser i tidningar och på sociala medier och illustreras av bilder på unga med texter som "Det är tillräckligt svårt för unga att få ett jobb". Men i budgeten ryms dock också ett intensivt lobbyarbete som bland annat ska ske under politikerveckan i Almedalen. Och den som är intresserad kan även beställa färdigt adresserade vykort och skicka dem till Stefan Löfven.

Socialdemokraternas valledare Jan Larsson menar att Visitas kampanj måste ses som en "kostsam partsinlaga för Alliansen".

Vad det betyder för S att få organisationen emot sig kan han inte riktigt svara på.

– De går in väldigt hårt in i två politiska frågor där vi tycker att vi har väldigt, väldigt bra argument. Varje jobb som de här åtgärderna har gett har hittills kostat 1,5-2 miljoner kronor. Det motsvarar kostnaden för tre lärare, säger han.

– Vi tycker att det är dyra och dåliga åtgärder. Ska man aspirera på regeringsmakten måste man hantera skattepengar bättre än så.

Jan Larsson får medhåll av Gabriel Wikström, som är ordförande i ungdomsförbundet SSU. Han menar att Alliansens åtgärder gynnat företagen istället för de unga.

– Skulle lobbyorganisationen Visita satsa så många miljoner om inte deras medlemsföretag tjänade så mycket pengar på reformerna? Skattesänkningarna har inte gett jobb till unga, däremot ökat vinsterna för företag som Max och McDonalds. Det är en oärlig kampanj.

C-ledaren kan ta över

Visita organiserar arbetsgivare inom hotell, restaurang och turistnäringen. Dess ordförande avgår inom kort och föreslagen som efterträdare är förra C-ledaren Maud Olofsson, tillika arkitekten bakom den sänkta restaurangmomsen.

I Visitas styrelse sitter sedan tidigare bland annat Richard Bergfors, vd på hamburgerkedjan Max som tidigare uppmärksammades för att han skrev brev och varnade sina anställda för en oppositionsseger i valet.

Men Visitas vd Eva Östling anser att det är fel att koppla organisationen till Alliansen.

– Vi lägger oss inte i vem som vinner valet, vi driver sakfrågor. Vi kommer att kämpa ändå fram till valet för att få oppositionen, främst Socialdemokraterna, att förstå att de inte ska röra de här skatterna, säger hon.

Enligt Eva Östling har den sänkta restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga haft många positiva effekter för hennes bransch.

Hon lyfter fram undersökningar från Konjunkturinstitutet och Skatteverket som visat att åtgärderna kan ha gett 4000 nya jobb och att tidigare "svarta jobb" har omvandlats till vita. Samtidigt har andra undersökningar, till exempel från Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU, kommit fram till att åtgärderna knappt haft någon effekt alls.