Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Succé för operation Costa Concordia

Publicerad 2013-09-17

"Om någon dag kan vi gå ombord och bärga de sista kropparna"

Han kom till presskonferensen till ljudet av räddningsbåtarnas sirener.

Sydafrikanske Nick Sloane hyllas som hjälte i Italien.

Klockan fyra i gryningen hade han gjort det omöjliga - rätat upp Costa Concordia.

Nick Sloane

Efter 610 dagar halvt nedsjunken i klipporna utanför ön Giglio på Italiens västkust kunde lyxkryssaren Costa Concordia åter se ljuset i gryningen.

Tog 19 timmar

19 timmar efter det att räddningsarbetet inleddes i går morse lämnade en leende och rörd Franco Gabrielli, chef för civilförsvarsmyndigheten, beskedet att lyxkryssaren stod på rätt köl igen.

36 kablar har under natten dragit upp det 290 meter långa fartyget och de 12 stora cisternerna på ena långsidan har gradvis fyllts med vatten som barlast.

För varje meter fartygskroppen lyfts har den blottat rost och skador efter de 20 månaderna under vatten.

32 personer dog

Totalt dog 32 personer den 13 januari 2012 sedan kaptenen Francesco Schettino valt att ändra rutt och styra fartyget närmare kusten som en hälsning till en gammal kollega som bor på ön Giglio.

Fyra besättningsmän och en rederianställd dömdes i somras till fängelsestraff men kaptenen, åtalad för vållande till annans död, väntar ännu på sin dom. Under tiden sitter han i husarrest i sitt hem söder om Neapel där han uppges fördjupa sig i juridik med sina ombud.

Hyllas som en hjälte

Om han ses som den främsta syndabocken i Italien så är en annan man desto mer hyllad.

52-årige Nick Sloane har planerat och styrt bärgningsoperationen som är den svåraste i sitt slag och förväntas landa på en prislapp över sju miljarder kronor.

Han kom i morse till presskonferensen intill olycksplatsen och möttes av ovationer.

– Jag känner lättnad och stolthet och delar de känslorna med mitt team. Och jag är lite trött nu så jag ska ta en öl och gå och lägga mig, sa sydafrikanen som avslutade med att skicka en hälsning hem.

– Jag vill skicka en kyss till min fru.

Ska genomsöka fartyget

Så fort fartyget stabiliserats i sin specialbyggda stödkrage kommer räddningspersonal att genomsöka alla utrymmen. Prioriteten är att bärga kvarlevorna efter de återstående två personer som omkom vid haveriet men ännu inte kunnat bärgas.

– Men det kommer inte att ske förrän om några dagar. Vi håller på att att undersöka hur vi ska skrida till handling men uppdraget kommer inte att starta förrän i det ögonblick vi kan garantera räddningspersonalens säkerhet, sa Gabrielli.

Mitt i glädjen la han dock in en påminnelse om att "bärgningen kommer att anses avslutad först när fartyget lämnat Giglio". Och en stolt parentes om att samtliga 500 ingenjörer som genomfört det exceptionella lyftet är italienare.

När bilderna av en upprätt Costa Concordia i morse spreds över världen förstärktes dock hoppet om att hela projektet verkligen ska gå i hamn.

– Det hade inte kunnat gå bättre än så här. Även ur miljöaspekt har vi sluppit problem, sa Franco Porchellacchia, en av projektledarna.

Bland de miljöinsatser som görs medan stabiliseringen av Costa Concordia pågår finns ett med mål att ta dna-prov på sjöborrarna vid olycksplatsen för att se om det uppstått genetiska mutationer.

Trots att bärgningen gått över förväntan väntar nu ett mödosamt arbete med att stabilisera fartyget i upprätt position. Slutsteget - att lotsa Costa Concordia till ett varv där det ska monteras ner - är planerat först till våren.

Men allra först ska konstruktionen fartyget nu vilar på säkras för att klara en vintern med eventuella stormar och hög sjö som kan äventyra operationen in i det sista.

Surfar du i mobilen? Klicka här för att se grafiken på Costa
Concordia

ANNONS