(C) sänker målet inför valet 2010

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-25

Hoppas inte längre på en fördubbling av rösterna

Centerpartiet sänker målsättningen inför valet nästa år.

Drömmen om att bli dubbelt så stora är borta.

– Vi är realister och vi måste ha rimliga mål, säger partisekreterare Anders Flanking.

Senare i dag presenterar Centerpartiet sin strategi inför valet 2010. Men redan nu kan Aftonbladet berätta om huvuddragen. Man har lärt läxan efter sommarens EU-val och nöjer sig nu med två profilfrågor: ungdomsarbetslösheten och miljön.

– Inför Europavalet hade vi ett väldigt brett budskap. Vi skulle vara duktiga på allt och visa en helhetssyn på Europa. Det var en god tanke i det. Men vi drog slutsatsen att vi måste fokusera mer, säger partisekreterare Anders Flanking.

Arbetslöshet och miljö

Fokus nästa år kommer att ligga på arbetslösheten, särskilt bland de unga och på frågor som handlar om miljö och klimat.

– Det är våra frågor och vi har drivit dem länge, säger Flanking.

Centerpartiet vill skapa fler jobb genom att satsa på företagen och förändra arbetsrätten.

– Vi får inga nya jobb om vi inte gör det ännu lättare att driva företag. Då kommer det här med arbetsrätten och med las in. Allt det här kopplar vi ihop. Vi vill lösa jobbkrisen med företagandet. Det är också det som ska finansiera välfärden, säger Flanking.

Centerpartiet tänker också lansera sig som de gröna liberalerna.

Frihet i vardagen

– Vi behöver visa att vi är ett liberalt parti och att vi är ett grönt liberalt parti. Vi kommer också tydligt att lyfta in den frihetliga sidan. Sverige har liberaliserats ekonomiskt, men inte när det gäller friheten i vardagen. Vi vill se mer av att människor får bestämma över sin vardag och sina pengar. Bland annat kommer vi med ett antal förslag på skatteområdet.

Efter förra valet där Centerpartiet gick framåt och blev landets tredje största parti med nära åtta procent av rösterna sattes målet högt: 16 procent i valet 2010! Tre år senare tonar man ned den målsättningen. Senast i går visade United Minds/Aftonbladets mätning att partiet bara har 4,4 procents stöd bland väljarna.

Rimliga mål

– Vi är realister och vi måste ha rimliga mål. Vi har ambitionen att öka och att komma upp på 10-procentsnivå. Men målet att fördubblas - det är reviderat. Vi måste ha ett mål som vi orkar lyfta oss till, säger Anders Flanking.

Partiets målgrupper är två: Kärnväljarna på landsbygden samt unga och tjänstemän i de större städerna.

– I valet 2006 ökade vi bland unga väljare och bland Saco- och TCO-medlemmar. Det var något nytt och där sätter vi ett fokus i dag också, säger Anders Flanking.

– Företagare, småföretagare är också en grupp. Men vi ska vara ett brett parti.