Populära popcornen började brinna i mikron
Publicerad 2017-12-08
Rebeca stod i köket och poppade popcorn när hon plötsligt kände lukten av brandrök.
Efter mindre än en minut hade påsen börjat brinna i mikron, som totalförstördes av incidenten.
– Det finns en chans att förpackningen varit defekt, säger Stina Petrini, kommunikationschef på Orkla.
Rebeca Febles från Göteborg skulle poppa en påse popcorn av märket OLW när det obehagliga inträffade. Efter mindre än en minut började påsen brinna inne i mikron.
Påsen fattade eld
– Jag drog ut kontakten, öppnade fönstret och släckte med vatten.
Som tur var var hon fortfarande kvar i köket och övervakade poppningen och kunde därför snabbt släcka elden, så att den inte skulle sprida sig. Värre var det dock för mikrovågsugnen som helt förstördes.
– Det hamnade massa klet från mikropopcornen och jag har försökt göra rent den men lukten kvarstår. Det går ju inte att använda en elektrisk sak om det har brunnit i den, säger hon.
Rebeca kontaktade OLW för att får ersättning för den förstörda mikron men enligt företaget Orkla, som äger OLW, kunde de inte ta ansvar för det som inträffat.
Erbjöd ett nytt paket popcorn
– De bara beklagade det som inträffade och skrev att alla ugnar och påsar kan ge ojämn effekt vilket kan innebära starkare effekt på vissa ställen på påsen som blir så varm att den börjar ryka, berättar Rebeca.
Kundtjänst skrev att de kunde erbjuda henne pengarna tillbaka för popcornpaketet men inte för hennes drygt ett år gamla mikro, eftersom det är viktigt att man övervakar poppningen under hela tiden.
– Jag lämnade ju inte köket, jag stod och höll på i köket under tiden, säger Rebeca som poppat popcorn i mikron tidigare utan problem.
Rebeca kommer aldrig köpa OLW:s popcorn igen och vill varna andra från att göra det.
Har ändrat sig
Efter att Aftonbladet uppmärksammade problemet har Orkla nu ändrat sig i frågan.
– Vi gått tillbaka och tittat på bilderna och vår kvalitetsavdelning upplever att det finns en chans att förpackningen varit defekt som i sin tur kan ha orsakat överhettningen. Därför har vi beslutat att ersätta konsumenten, säger Orklas kommunikationschef Stina Petrini.
Orkla förtydligar att de generellt inte ersätter mikrovågsugnar om det inte visar sig vara ett tydligt fel på produkten.