(S) vill förstatliga underhållet av järnvägar

Publicerad 2014-08-25

Tio miljarder mer än regeringen till underhållet av järnvägen på tio år.

I dag presenterade Socialdemokraterna ett tågpaket man menar ska ge högre kvalitet, större punktlighet och underhåll i statlig regi.

– Vi har så mycket problem med tågförseningar och tågstopp på grund av brist på underhållet. Vi måste rätta till det här, säger Stefan Löfven (S).

Socialdemokraternas partiledning höll för en stund sedan en presskonferens på Stockholms Central. Stefan Löfven, partiledare, Magdalena Andersson, ekonomisk-politisk talesperson, Mikael Damberg, gruppledare och Carin Jämtin, partisekreterare, deltog.

Temat var ett tågpaket som man kallar "Fungera Nu".

En stor del av satsningen är känd sedan tidigare.

Lastbilarna betalar

Paketet spänner över en rad delar, såsom att man vill förstatliga underhållet av de svenska järnvägarna och öka anslaget till underhållet med tio miljarder mer än regeringen, vilket ger cirka en miljard extra per år under en tioårsperiod.

– Vi har så mycket problem med tågförseningar och tågstopp på grund av brister i underhållet. Därför vill vi förstatliga underhållet men också skjuta till extra resurser till underhållet, säger Stefan Löfven.

När kommer allmänheten att märka förändringen, enligt er plan?

– Så fort som det någonsin går. Det här är vad Trafikverket säger att de behöver, tio miljarder ytterligare, säger Löfven.

Enligt S-ledaren är det trafiken på vägen, lastbilarna, som kommer att få betala satsningen.

– Vi finansierar det med vägslitageavgiften som vi inför. Det ger ungefär fyra miljarder per år.

Återanställs i staten?

Stefan Löfven framhöll på presskonferensen att insatsen för järnvägen också kommer att ge nya jobb.

Att de privata bolagen samtidigt kan tvingas säga upp personal efter ett förstatligande menar han kommer att ordna sig. Löfven anser att de kommer att behövas i statens tjänst.

– Eftersom vi för till mer resurser totalt så blir det självfallet mer jobb. I dag säger de privata företagen upp folk. Här finns ett stort behov av underhåll, ändå säger de upp folk.

Under dagen åker Stefan Löfven och Magdalena Andersson på turné, dock inte med tåg. I stället väljer man buss för valrörelsen som går till Västerås, Örebro och Eskilstuna.

Under turnén kom fler löften från S. Bland annat en satsning på industrin.

Ministern: "Lovar allt"

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) är inte imponerad av Löfvens tåglöften.

– Han åker runt i Sverige och lovar allt åt alla. Tidigare har det varit Norrbotniabanan, Ostkustbanan och nu underhållet. Detta ska finansieras av en skatt som de inte ens har med i sin budget, det är inte seriöst, säger hon.

– I ett läge där mer arbete ska ske vid och på spåret väljer Stefan Löfven att fokusera tid och pengar på återförstatligande och omorganisering. Det blir inte resenärerna betjänta av. Att vilseleda tågresenärer om både resurser och quick fix löser inte problem.

Statsministerkampen

Fredrik Reinfeldt (M) och Stefan Löfven (S) kämpar om statsministerposten.

Med bara några veckor kvar till valdagen har tempot och tonläget skruvats upp.

Aftonbladets politiska reportrar Anette Holmqvist och Pär Karlsson följer kandidaterna på nära håll.

Följ deras rapporter här.

Följ ämnen i artikeln