Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Infrastrukturministern: ”Kritiken är magstark”

Publicerad 2013-11-12

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) håller med om att sträckan där tåget spårade ur är i dåligt skick.

Men kritiken från S och MP mot henne vänder hon sig emot:

– Det känns magstarkt att komma med sådan kritik just i dag, med tanke på att det är den här regeringen som fördubblat anslaget för drift och underhåll, säger hon till Aftonbladet. 

Catharina Elmsäter-Svärd.

Mats Pertoft, riksdagsledamot för Miljöpartiet, skrev en interpellation efter att banarbetare rapporterade om att järnvägssträckan där urspårningen skedde var dålig: att bultarna som håller fast spåren var lösa.

Ställer ministern till svars

Han ställde en fråga till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, och frågan debatteras i riksdagen runt klockan 21 i kväll.

– Med anledning av olyckan i dag måste jag ju fråga henne: Hur kan hon garantera att det här inte ska hända igen? Den här sträckan är ju oerhört känslig. Sverige står ju nästan still på grund av det här. Det är bara tur att ingen har skadats. Som tågresenär undrar man: är det tillräckliga resurser som läggs på tågunderhåll, säger Pertoft till Aftonbladet.

Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson och ordförande i riksdagens trafikutskott, Anders Ygeman, kopplar den lösa rälsen till vad han menar är regeringens nedskärning av järnvägsunderhållet.
– Jag håller med Ygeman om det. Från MP:s sida har vi hela tiden pressat på för att få mer pengar till järnvägen. Men de satsar så mycket på skattesänkningar att det inte finns pengar så det räcker, säger Mats Pertoft.

Elmsäter-Svärd: "Ökar anslagen"

Catharina Elmsäter-Svärd säger till Aftonbladet:

– Urspårningen visar verkligen att när det händer något i just det här området ställer det till det rejält för många.

Hur ser du på ditt ansvar i detta?

– Sträckan är identifierad som en sträcka där underhållet varit eftersatt sedan länge. Därför har vi beviljat ökat anslag för underhåll både på kort och lång sikt.

Elmsäter-Svärd uppger för Aftonbladet att regeringen fördubblat anslaget för drift och underhåll av järnvägen sedan 2006, och mellan 2014 och 2025 vill man höja anslaget med ytterligare 20 procent.

Men enligt alliansens höstbudget som presenterades i september går tvärtom mindre pengar till järnvägen. Regeringen anslår drygt 6,7 miljarder kronor för drift, underhåll och trafikledning inom järnvägen för nästa år – en minskning med en miljard från i år.

Det förklaras genom att man har planeringsperioder på 10-12 år när det gäller infrastruktur. S anslog 42,6 miljarder på drift och underhåll av järnväg år 2004-2015. Alliansen anslår 86.

"Magstarkt"

Om S och MP:s kritik säger Elmsäter Svärd:

– Det känns magstarkt att komma med sådan kritik just i dag, med tanke på att det är den här regeringen som fördubblat anslaget. Järnvägen behöver komma tillbaka i bättre skick.

Vad kommer du säga till Mats Pertoft i dag?

– Att han har rätt i att själva getingmidjan är i dåligt skick. Därför höjer vi upp anslaget. Men med tanke på alla tåg som går på sträckan måste vi vänta till Citybanan är färdig, då det större jobbet ska göras.