Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Lillemor, 68, ville boka biljett: ”Går bara inte”

Uppdaterad 10.51 | Publicerad 08.54

Lillemor Graths mamma Ulla Nord, 87, kan inte boka sina biljetter själv.

I dag släpptes SJ:s julbiljetter, och trycket på hemsidan var stort.

Lillemor Grath, 68, ville köpa en resa åt sin mamma – men det var svårt.

– Ska hon sitta ensam på jul då?

Lillemor Grath, 68, ”hängde på låset” för att boka en tågbiljett hos SJ till sin mamma Ulla Nord, 87. Hon har nedsatt syn och behöver dels hjälp med att boka och assistans för att ta sig till tåget. De planerar att fira jul tillsammans.

Men strax efter 09.00, när biljetterna skulle släppas, gick allt åt skogen.

– Vad fan är det här? Det går inte att boka. Jag är inte ens sen, det går bara inte. Vi blir utan biljetter, säger hon

Inledningsvis lyckades hon komma in på bokningssidan och ordna en turresa från Gävle till Stockholm. Men när hon skulle boka en returresa kraschade sajten och hon slängdes ut, säger hon.

– Jag bokade en väg men sen pajade det innan jag skulle boka återresa. Det stod ”hittade ingen återresa” så den försvann för mig. Nu sitter jag i kö för att boka en annan resa.

Nu hade hon plötsligt ingen biljett alls bokad. Och för de datum när hennes mamma tänkte komma gick det inte att köpa. Varken 20, 21, 22 eller 23 december var valbara, enligt henne.

Strax efter 10.25 lyckades hon till slut få en biljett. Hennes mamma Ulla Nord kommer att få resa på julafton.

SJ-tåg på en vintrig perrong. Arkivbild.

SJ: Kommer finnas biljetter för alla

I samband med SJ biljettsläpp ledde det, i vanlig ordning, till att SJ:s hemsida och app blev högt belastad.

Omkring 5 000 personer satt i kö för biljetter och väntetiden var drygt 10 minuter, enligt SJ.

Biljetterna som släpptes är inte bara till avgångar runt jul. De är också till dagarna kring nyår och till sportloven.

Men SJ säger sig vara förberedda på det höga trycket.

– Jag tror vi alla har färskt i minnet att vi hade ett släpp för några år sedan där vi hade problem med hemsidan. I år har vi sett till att kunder som vill köpa biljetter sätts upp i ett kösystem. Det har vi kört på efter det år där systemet låg nere, sa Jonas Olsson, presschef på SJ innan öppningen.

Besökaren ombeds stanna kvar i kön tills den släpps in till bokningssidan. Ofta handlar det bara om några minuter, skriver SJ i ett pressmeddelande.

Det kommer att finnas biljetter för alla, menar Jonas Olsson. Men vill man ha en biljett för en specifik dag och tid så ska man vara med nu klockan nio. Annars får man hitta en avgång senare eller tidigare på dagen, säger han.

Följ ämnen i artikeln